Supermarkten blijven adverteren met ongezonde producten

Supermarkten stimuleren hun klanten nog altijd te weinig om gezonde voedingskeuzes te maken. Ongezonde producten voeren nog steeds de boventoon in de aanbiedingen, het assortiment en de inrichting van supermarkten. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie. Vorig jaar kwam een onderzoek in opdracht van het ministerie van VWS tot dezelfde conclusies.

Positieve verbeteringen

Lidl en Ekoplaza komen als beste uit de test en staan dus bovenaan in de ”Superlijst Gezondheid 2022”. Lidl heeft als enige keten duidelijke doelstellingen geformuleerd op basis van het Preventieakkoord en rapporteert hier ook over. Bij Ekoplaza is het aandeel gezonde aanbiedingen gestegen van 19 procent in 2020 naar 31 procent in 2022. Dirk is de enige supermarkt die bij de kassa’s geen ongezonde verleidingen meer heeft liggen. Jumbo heeft als positieve verandering dat in een groot aantal winkels gratis fruit voor kinderen ligt. De overige supermarkten (Albert Heijn, Aldi, Coop en Plus) hebben sinds de vorige Superlijst Gezondheid 2020 weinig of geen meetbare verbeteringen doorgevoerd.

Niet volgens afspraken Preventieakkoord

Supermarkten houden zich niet aan de afspraken van het Nationaal Preventieakkoord, waarin ze beloofden gezonde keuzes te stimuleren. Zo’n 4 op de 5 producten in de reclamefolders vallen buiten de Schijf van Vijf, en sommige supermarkten maken juist meer reclame voor ongezonde producten. Ook bevat elke reclamefolder bij de grote supermarkten meerdere soorten alcoholische dranken. Behalve Lidl geven de supermarkten geen inzicht in het effect van productverbetering op de verkoop van suiker, zout of verzadigd vet. Albert Heijn en Jumbo doen een aanzet tot rapportage, maar de gebruikte definitie van “gezond” sluit niet aan bij de afspraken binnen het Nationaal Preventieakkoord.

Tijd voor actie

Voorzitter van de Alliantie Voeding Diena Halbertsma vindt het tijd voor actie. ‘Er zijn minieme verschillen tussen de supermarkten, maar ze doen het in het algemeen niet goed genoeg’, zegt ze. ‘Supermarkten laten het nu rijkelijk afweten. Daarom roepen wij staatssecretaris Van Ooijen van VWS op om nú in te grijpen en afspraken te maken met supermarkten om meer gezond en minder ongezond eten en drinken verkopen, en deze ontwikkeling monitoren.’

Bron: Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie

Gepubliceerd op 21 oktober 2022

Door Marjolein Streur

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.