Suikertaks effectief in het Verenigd Koninkrijk

Een jaar na de invoering van de suikertaks in het Verenigd Koninkrijk is de consumptie van suiker uit frisdranken met 10 procent afgenomen. Dat concluderen onderzoekers van de University of Cambridge na een onderzoek onder 22.000 Britse huishoudens, gepubliceerd in BMJ. De hoeveelheid verkochte frisdrank bleef nagenoeg gelijk.

Invoering suikertaks

In april 2018 introduceerde de Britse overheid de suikertaks. Voor frisdranken met een suikergehalte van 8 gram of meer per 100 ml werd een verhoging ingevoerd van £0,24 (€0,28) per liter. Frisdranken met 5 tot 8 gram suiker per 100 ml werden £0,18 (€0,21) per liter duurder. Op dranken met minder dan 5 gram suiker werd geen suikertaks geheven.

Analyse van de boodschappen

De onderzoekers gebruikten voor het onderzoek gegevens tussen 2014 en 2019 uit het Kantar Worldpanel, een consumentenpanel waarin alle aankopen van voeding en dranken worden gerapporteerd door de deelnemende huishoudens. Vergeleken met de periode voor de invoering van de suikertaks was de totale hoeveelheid gekochte frisdranken in 2019 nagenoeg gelijk gebleven. De hoeveelheid suiker die mensen via de frisdrank in huis haalden, was wel afgenomen. Na invoering van de suikertaks was de hoeveelheid suiker 30 gram (10 procent) lager per huishouden per week. Gerekend met een gemiddelde grootte van 2,4 personen per huishouden komt dit neer op 12,5 gram minder suiker per persoon per week. Dit houdt in dat 1 glas frisdrank van 250 ml met een suikergehalte van 5 tot 8 gram per 100 ml wordt vervangen door een suikervrije optie.

Win-win situatie

‘Een afname van 10 procent lijkt misschien bescheiden, maar zelfs een relatief kleinere hoeveelheid suiker kan een belangrijke impact hebben op het aantal mensen met obesitas en diabetes’, aldus onderzoeker David Pell van Cambridge’s Centre for Diet and Activity Research (CEDAR). Mede-onderzoeker Martin White van CEDAR voegt toe: ‘De suikertaks lijkt te leiden tot een vermindering van de hoeveelheid suiker zonder dat mensen minder frisdrank kopen. Dat is een win-win-situatie voor de volksgezondheid en de voedingsindustrie.’

Bron: University of Cambridge

Gepubliceerd op 22 maart 2021

Door Marjolein Streur

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.