Serious games zorgen voor intrinsieke motivatie

Diëtist Louise Witteman had een zelfstandige praktijk, maar raakte na een tijd gefrustreerd. Ze vindt dat de zorg efficiënter en effectiever kan en richt zich nu op e-health en het ontwikkelen van “serious games”.

In deze blog in de rubriek “Praktijk” vertelt Louise er meer over. Wil je ook bloggen over jouw werk of ken je een collega met een goed verhaal? Tip de redactie op info@nieuwsvoordietisten.nl.

Hier is het verhaal van Louise:

Geldverspilling

‘Eind jaren ’90 van de vorige eeuw startte ik een zelfstandige praktijk. Na een aantal jaren kon ik me niet meer neerleggen bij de werkwijze binnen het diëtetisch behandeltraject. Bij elke patiënt moest ik bijvoorbeeld de basisprincipes van een dieet opnieuw uitleggen. Wat werd er toch eigenlijk veel geld verspild door hoe de zorg was georganiseerd! Daar moest toch iets aan gedaan worden? Ik bracht het zorgproces vanuit de theorie en de praktijk in kaart. Vervolgens bedacht ik diverse oplossingen, waardoor het consult effectiever en efficiënter kon worden. Ik koos voor de aanpak met e-health. Want als je in de 3 uur die wordt vergoed betere en effectieve zorg kan leveren, dan is dat kostenbesparing voor de zorg en winst voor de patiënt.

Onderzoek

Begin 2013 verhuisde ik naar Engeland en later naar de Verenigde Staten. Hierdoor kwam er tijd vrij om mij verder te specialiseren op het gebied van e-health. Ik startte het bedrijf Robin Health Games en werk daarin sinds een jaar samen met productontwikkelaar Kim Vrijen. Inovatie start altijd met (design)onderzoek. Dat doen we deels door zelf te investeren, en deels met behulp van subsidies. In onze onderzoeken richten we ons op de vraag hoe we de patiënt tijdens het dieetbehandelingstraject kunnen ondersteunen met e-health, zodat het behandelresultaat beter wordt.

Serious games

Eén van de oplossingen die ik bedacht waren de ”serious games”. Dat zijn spellen die via een app worden aangeboden, en waarmee deelnemers spelenderwijs kennis opdoen. Ik vind het zonde om kostbare consulttijd te besteden aan dingen die een cliënt ook buiten het consult om kan leren. Zoals basiskennis over ziekte en voeding. Vaak krijgt iemand een folder mee, of een verwijzing naar een website. Maar daarmee kun je niet meten of je patiënt ermee aan de slag gaat en of die het dieet begrijpt. Daarnaast is lezen lang niet voor iedereen gemakkelijk. Ik wilde patiënten in staat stellen hun begrip van voeding in hun eigen tijd en tempo te vergroten. Kennis alleen is niet de sleutel tot gedragsverandering, maar het is wel cruciaal voor het succes van gedragsverandering. Dit wordt te vaak onderschat. Wie heeft ze niet in de praktijk: de mensen die zo hun best doen met het dieet, maar eigenlijk onbewust veel fouten maken door gebrek aan kennis?

Intrinsieke motivatie

Het leuke is dat mensen door een serious game intrinsiek gemotiveerd raken. Door het spel gaan mensen zelf nadenken over hun voedselkeuzes. Een serious game is een leuke manier om kennis over te dragen en mensen te helpen om beter te eten en zich fitter te voelen. Met een druk op de knop kunnen patiënten ervoor kiezen om de spelresultaten te delen met hun diëtist. Tijdens het consult kan de diëtist dan extra uitleg geven over wat de patiënt nog niet begrijpt. Verder is er tijdens het consult meer tijd voor persoonlijke begeleiding. Hierdoor neemt de patiënttevredenheid toe en verbetert het behandelresultaat.

Zelf bouwen

De games bouw ik zelf, in onze eigen game-engine. Ik vergelijk het met het schrijven van een boek: je denkt goed na wat je patiënt allemaal moet weten om een dieet goed uit te kunnen voeren. Tijdens dat denkproces zonder ik me langere periodes af, om goed te kunnen focussen. Het begint altijd met onderzoek naar wat een diëtist allemaal overbrengt aan zijn patiënt. Het schrijven van de leerdoelen, de levels, de vragen en de antwoorden is een proces van maanden. Dan volgt het proces van testen, aanpassen, testen en weer aanpassen.

Eenzaam proces

Ik grap wel eens dat innoveren in de zorg alleen voor gekken is. Het duurt vaak jaren voordat anderen ook wat in je ideeën zien. Dat is een eenzaam proces. Daarnaast is de financiering van e-health in de zorg een probleem. Er moet structureel meer aandacht komen voor innovatie, ook in de diëtetiek!

FosFaatSpel

Een van de voorbeelden van mijn werk is het FosFaatSpel, voor mensen die een fosfaatbeperkt dieet moeten volgen. Na jaren van pilots is deze game nu voor iedereen beschikbaar op een tablet of smartphone (via Google Play of App Store). Vooruitstrevende diëtisten kunnen de behandeling van patiënten met een nierziekte nu verbeteren door patiënten aan te moedigen om het FosFaatSpel te spelen.

Oproep

Ben jij een diëtist die bezig is met innovatie, of heb je ideeën over het verbeteren van de zorg? Ik zou graag met je in contact komen! Reageren kan via louise@robinhealthgames.nl.

Gepubliceerd op 19 augustus 2021

Door Karine Hoenderdos

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.