Samenwerking studenten Diëtetiek en Geneeskunde
Tweedejaars Voeding- en Diëtetiekstudenten van de Hogeschool Arnhem en Nijmegen werken sinds dit studiejaar samen aan praktijkgerichte patiëntencasussen met zesdejaars Geneeskundestudenten aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Het doel van deze unieke onderwijsvorm: meer wederzijds begrip, betere samenwerking tussen hbo en universiteit en zorg van nog hogere kwaliteit.
Gezamenlijk onderwijs
Een nauwe samenwerking tussen verschillende disciplines is noodzakelijk binnen de steeds complexer wordende zorg. Toch is gezamenlijk onderwijs voor studenten van verschillende zorgopleidingen zeldzaam, vooral als het om een mix van hbo- en universitaire studenten gaat. De hbo-opleiding Voeding en Diëtetiek en de universitaire opleiding Geneeskunde in Nijmegen wilden hier verandering in brengen met een nieuwe onderwijsvorm voor Voeding- en Diëtetiekstudenten en Geneeskundestudenten.
Meer begrip en betere zorg
Door samen onderwijs te volgen, leren toekomstige artsen en diëtisten elkaars rollen en verantwoordelijkheden beter kennen én waarderen. In gemengde groepen werken ze aan praktijkgerichte casussen, wat zorgt voor meer wederzijds begrip en gelijkwaardigheid. Daarbij worden ze uitgedaagd om vanuit verschillende perspectieven naar een situatie te kijken. Dat leidt niet alleen tot patiëntgerichtere oplossingen, maar verrijkt ook het denken van beide groepen studenten.
Nieuwe inzichten
Bij evaluatie geven de studenten aan dat het gezamenlijk onderwijs bij hen zorgt voor nieuwe inzichten. Zo ontdekten diëtetiekstudenten dat ook artsen in spé nog zoekende kunnen zijn in hoe ze iets moeten behandelen. Samenwerking met een diëtist kan hierbij zeer helpend zijn. Een geneeskundestudent merkte op dat ze eerder nooit had stilgestaan bij het effect van niet alleen de hoeveelheid, maar ook de verdeling van vetten en koolhydraten op de bloedsuikerspiegel.
Investering in de zorg van morgen
Het interprofessionele onderwijs draagt bij aan betere samenwerking in de zorg, doordat studenten elkaar al tijdens hun opleiding ontmoeten en samen aan de slag gaan. Dat verlaagt de drempel om elkaar later op de werkvloer op te zoeken. Beide groepen studenten verwachten dat dit leidt tot kortere lijnen en een collegialere manier van samenwerken. Deze onderwijsvorm is volgens de initiatiefnemers daardoor niet alleen leerzaam, maar ook een investering in de kwaliteit van de zorg van morgen.
Gepubliceerd op 2 juli 2025
Door Sophie Luderer
Goed initiatief!
Wat leuk Sophie Luderer dat je hier een nieuwsbericht van gemaakt hebt!
We zijn heel trots dat we dit onderwijs hebben kunnen organiseren. Het is super leerzaam voor beide groepen studenten, en ook voor ons!
Als iemand meer wil weten, neem dan contact op met:
Angela van Gompel: angela.vangompel@han.nl
of Suzan de Bruijn: suzan.debruijn@han.nl