Recensie: ZienWetenEten met KCAL en KH

Het beeldboekje ZienWetenEten met KCAL & KH is een handzaam boekje (of een flinke brochure), met daarin heel veel foto’s van voedingsmiddelen en gerechten. Bij elk product en elk gerecht staan de kilocalorieën en de grammen koolhydraten vermeld. Jammer dat het niet geschikt is voor het koolhydraatbeperkte dieet.

Suikerklontjes

Het boekje bevat veel foto’s, van bitterbal tot softijsje, van lunchsalades tot risotto, van boterham tot yoghurt met muesli. De koolhydraten zijn bovendien nog afgebeeld in (kleine) suikerklontjes. Bij de gerechten worden de belangrijkste ingrediënten ook genoemd. Het is een handzaam boekje voor wie snel een indruk wil krijgen van kilocalorieën en koolhydraten, speciaal geschikt voor mensen die niet heel taalvaardig zijn.

Herziene versie

Het boekje is samengesteld door Hanneke de Bruin (gedragsdeskundige) en door diëtist Denise Grein (werkzaam in het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven). Het is een herziene versie, met meer vegetarische gerechten en met meer ”moderne” gerechten zoals salades en een buddha bowl met quinoa en avocado. De uitvoering en de fotografie zijn goed verzorgd, wel vind ik het lettertype aan de kleine kant.

Niet geschikt voor koolhydraatbeperkt

Op de website wordt het boekje aangeprezen als “Voor diabetici en mensen die op hun gewicht moeten letten”. Nou, dat vind ik verrassend. Vrijwel alle producten en gerechten in het boekje zijn namelijk koolhydraatrijk. Er zijn veel foto’s van brood, zoet beleg, zoete en hartige snacks, aardappelen, rijst. Koolhydraatarme voedingsmiddelen en varianten ontbreken in het boekje. Hoe zit het dan met de groep mensen die koolhydraatbeperkt willen eten? Dit boekje is voor hen helaas ongeschikt.

zn.wtn.tn Zien Weten Eten met KCAL & KH, 40 pagina’s, ISBN 9789081616003, is voor € 5,25 te bestellen op de website www.zienweteneten.nl.

Gepubliceerd op 11 december 2020