Recensie: Wegwijs in de voedingsjungle

Het blijft voor veel ouders een uitdaging; gezond eten met je kind. Want wat is nu echt gezond? Kun je een baby op warme dagen water tussendoor geven als hij of zij verder alleen borst- of flesvoeding krijgt? Wat is een goed advies voor broodbeleg in de eerste jaren? Hoeveel suiker mag een kind en wat als een kind geen groente lust? Vragen die veel ouders hebben, maar de antwoorden zijn zo simpel nog niet. In “Wegwijs in de voedingsjungle” nemen Michelle van Roost (levensmiddelentechnoloog en gewichtsconsulent) en Manon van Eijsden (voedingskundige en epidemioloog) vragen (en zorgen) van ouders weg rondom voeding voor kinderen.

Wetenschappelijk onderbouwd

Voordat de auteurs gingen schrijven, zijn ze in gesprek gegaan met ouders, om zo boven tafel te krijgen wat zij echt willen weten. De inhoud is waar mogelijk wetenschappelijk onderbouwd, volgt de Richtlijnen goede voeding en is meegelezen door 12 andere experts: voedingswetenschappers, kinderartsen, opvoedkundigen, een kinderdiëtist, een kindertandarts en een jeugdarts.

Vooral heel praktisch

Het resultaat is een prettig leesbaar en vooral praktisch boek vol tips, adviezen en eenvoudig te bereiden recepten. De auteurs gebruiken heldere en begrijpelijke taal. De afbeeldingen zijn in het boek zeker van toegevoegde waarde: zo worden verschillende producten (met merk) en etiket vergeleken (o.a. wat betreft voedingswaarde), en is duidelijk aangegeven waar je op kunt letten als je het etiket bekijkt. Daarnaast worden vezels in brood, bolletjes en crackers duidelijk weergegeven met een vezeldiagram naast foto’s van de verschillende producten, zijn voorbeeld dagmenu’s voor kinderen van 1 tot 4 jaar en voor kinderen van 4 tot 9 jaar gefotografeerd, en is er een handig overzicht van het aantal suikerklontjes in verschillende dranken.

Aanrader

Doel van het boek is concrete en onderbouwde informatie te geven aan (aanstaande) ouders als het gaat om voeding van kinderen. De auteurs hebben hun doel bereikt. Het boek is een aanrader voor iedere (aanstaande) ouder! Adviseer het ze bijvoorbeeld als naslagwerk ter aanvulling op je adviezen.

Wegwijs in de voedingsjungle, Gewoon gezonde voeding voor kinderen van 0 tot 9, Michelle van Roost en Manon van Eijsden, Kosmos Uitgevers, ISBN 9789021567495, 148 pagina’s, € 20,-

Gepubliceerd op 7 juni 2018

Door Christel Vondermans