Recensie: Vet belangrijk

‘Je vetmassa is wel wat meer dan een opstapeling van gevulde vetcellen. Je kunt onze vetmassa zelfs beschouwen als een orgaan’, zeggen de artsen Liesbeth van Rossum en Mariëtte Boon. Zij schreven “Vet belangrijk”, een heel prettig leesbaar boek over lichaamsvet. Ze bespreken het nut van ons vetweefsel, hoe vetverbranding werkt, wat er gebeurt als we dikker worden, hoe het kan dat we overgewicht ontwikkelen, welke factoren daarop van invloed zijn, de hormonen die vetweefsel maakt, over bruin vet…. Het ene na het andere interessante aspect van vet komt langs.

Gewoon een beetje minder eten?

Bij het lezen van dit boek krijg je steeds meer respect voor ons vetweefsel en begrijp je ook beter waarom het zo moeilijk kan zijn om af te vallen. Stress is bijvoorbeeld een belangrijke factor, maar ook genetische aandoeningen kunnen overgewicht veroorzaken. En veel medicijnen! Insuline is een heel bekend voorbeeld, maar ook bijvoorbeeld corticosteroïden, bètablokkers en antidepressiva kunnen zorgen voor gewichtstoename. De beide artsen doen dan ook een klemmend beroep op artsen en zorgverleners: doe niet aan “fatshaming” en zeg nooit zomaar dat iemand met overgewicht maar ‘gewoon meer moet bewegen en minder eten’. Doe eerst goed onderzoek naar de oorzaak en beperk belemmerende factoren (zoals medicatie) bij het afvallen zoveel mogelijk.

Weegschaal in muizenpootjes

Ik vind dit boek echt een must om te lezen als je diëtist bent. Je bent na dit boek weer helemaal bij op het gebied van vetonderzoek en overgewicht. Een straf is het zeker niet, want het boek leest heel gemakkelijk weg en staat vol aansprekende voorbeelden. Wist je bijvoorbeeld dat muizen een “weegschaal” in hun pootjes hebben, die registreert hoe zwaar zijn, waardoor hun lichaamsgewicht wordt gereguleerd?

Vet belangrijk. Feiten en fabels over voeding, vetverbranding en verborgen dikmakers. Mariëtte Boon en Liesbeth van Rossum, uitgeverij Ambo Anthos, ISBN 9789026346521, 288 pagina’s, € 20,99

Gepubliceerd op 23 april 2019