Recensie: Porties in zicht

Diëtist Jasmin Ghorbanian en grafisch ontwerper Linda Hirzmann hebben samen het boek “Porties in zicht” gemaakt. De titel maakt zijn belofte waar: aan de hand van heel veel foto’s worden porties van voedingsmiddelen en gerechten inzichtelijk gemaakt. Zo is het gemakkelijker om een anamnese meer accuraat te maken.

Inschatten versus werkelijkheid

Hoeveel boter of margarine smeer je op brood? Hoeveel pasta eet je bij de warme maaltijd? Hoe groot is een handje nootjes? Mensen vinden het moeilijk om hun porties juist in te schatten tijdens een consult en daarom is het boek “Porties in zicht” gemaakt. Met behulp van foto’s van ruim 100 voedingsmiddelen en gerechten, die in 6 oplopende porties zijn afgebeeld, kan de cliënt de juiste portie kiezen.

Vormgeving

Er is veel aandacht besteed aan de vormgeving en het gebruiksgemak. Ieder hoofdstuk heeft een eigen kleur. Zo is er een hoofdstuk ontbijtgranen en broodbeleg, een hoofdstuk groente en een hoofdstuk zetmeelbronnen. De inhoudsopgave kan zowel aan de linker- als de rechterkant worden uitgeklapt en is ook op zijn kop afgedrukt, zodat je het boek niet steeds hoeft te draaien tijdens het gesprek. Wat mij persoonlijk niet handig lijkt, is dat de hoeveelheden in grammen niet bij de foto’s staan vermeld. Die staan apart achterin vermeld en moet je dus opzoeken als je de anamnese wilt berekenen. Wellicht is daarvoor gekozen om de cliënt niet te beïnvloeden tijdens het gesprek?

Duurzaamheid

Het boek bevat vrijwel geen tekst en is daarom ook geschikt voor anderstaligen of mensen die laaggeletterd zijn. De makers vinden duurzaamheid belangrijk, en hebben er daarom voor gekozen om ook veel plantaardige voedingsmiddelen, zoals hummus, tofu en peulvruchten op te nemen. Ook worden voedingsmiddelen uit andere eetculturen getoond, zoals zonnebloempitten, Turks brood en naan. Het boek is te bestellen via de website www.portiesinzicht.nl.

Porties in zicht, verandering van eetgewoontes door inzicht in eetgedrag, Jasmin Ghorbanian en Linda Hirzmann, uitgeverij Sabzi, 136 pagina’s, ISBN 9789090348292, prijs € 44,95, te bestellen via www.portiesinzicht.nl

Gepubliceerd op 16 november 2021