Recensie: Overgewicht? Maak jezelf beter

Nieuws voor diëtisten vroeg Natascha Smoltsak om een recensie te schrijven over “Overgewicht? Maak jezelf beter” van Hanno Pijl en Karine Hoenderdos. Smoltsak is diëtist met een eigen praktijk in Amsterdam. Ze vindt het boek ‘een zeer gedegen werkboek voor de praktijk’.

Dit schrijft Natascha:

Hoge verwachtingen

Karine Hoenderdos en Hanno Pijl schreven al 2 nuttige boeken, over diabetes en over hart- en vaatziekten. Met name het diabetesboek adviseer ik graag aan cliënten met diabetes, omdat het zo lekker praktisch en handzaam is. Nu is er in dezelfde stijl als deze 2 boeken, een boek over overgewicht. Mijn verwachtingen ten aanzien van dit boek zijn hoog, en ik word niet teleurgesteld. Het boek is in dezelfde vriendelijke en compacte stijl geschreven, overzichtelijk met de 10 stappen en een groot gedeelte met recepten. Ondanks de compacte stijl is het boek allesomvattend, alle belangrijke thema’s ten aanzien van overgewicht en gewicht verliezen komen aan bod. Een aantal stappen wordt onderbouwd met medische achtergrondinformatie. Ook deze informatie is compact en duidelijk, uitnodigend gepresenteerd, maar je kunt ook prima verder met dit boek zonder dit te lezen. Ten slotte wordt elke stap afgesloten met een samenvatting in een klein kader, plezierig om je gedachten te structureren.

Maak een uniek plan

Het doel van het boek is om een plan te maken om te werken aan je overgewicht, je eigen unieke plan. Dat betekent ook dat je jezelf en de geschiedenis van je overgewicht een beetje moet kennen, maar ook goed nadenken over je motivatie en je gewoontes. De eerste stap is dan ook om jezelf in kaart te brengen. Hier komen allerlei thema’s die van invloed zijn op gewicht al aan bod, zoals eetgewoontes, stress, slaap, dieetgeschiedenis en motivatie. Wat ik leuk vind met betrekking tot het stellen van doelen is dat er korte metten wordt gemaakt met de gedachte dat dit een SMART doel zou moeten zijn. Een inspirerend doel is natuurlijk veel … inspirerender. Wat ik hier een klein beetje mis, gaat over realistische en haalbare doelen, doelen die ook op de lange termijn kunnen beklijven. Alle volgende stappen borduren verder voort op jezelf steeds beter leren kennen, elke stap wordt afgesloten met de vraag “hoe zit het met jouw…”. Hierdoor wordt het heel compleet en echt van de lezer zelf, dat eigen individuele unieke plan.

Rust en liefde

Mijn persoonlijke favoriete stap is stap 4, verander je gewoontes. Het is mijn favoriet omdat het zoveel rust en liefde uitstraalt: neem je tijd, maak kleine stappen, zie het als een proces. Er staan aansprekende voorbeelden bij van kleine stappen die niet alleen over eten en bewegen gaan maar het complete plaatje raken. Het vergelijken met het leren van een nieuwe taal vind ik mooi, want je leert in dit boek een nieuwe taal: een nieuwe zelfzorg-taal. Een positieve taal ook, waarin je wordt uitgenodigd om elk succes te vieren en voor het slapen gaan 3 dingen te bedenken die die dag goed zijn gegaan. Ik zou zelf nog een stap verder willen gaan en adviseren om die 3 dingen op te schrijven. Er is niets fijners dan op moeilijke momenten je eigen successen terug te zien.

Recepten

De tweede helft van het boek betreft de recepten. Leuke recepten, niet te moeilijk, niet te veel ingrediënten, makkelijk verkrijgbare ingrediënten ook, en voor elk wat wils. De foto’s zijn aantrekkelijk. Er staan een paar dagmenu’s in, met de uitdrukkelijke toevoeging dat dit ter inspiratie bedoeld is en niet als dagmenu’s die strak gevolgd moeten worden. Dit past goed bij de insteek van het boek.

Aanrader

Zoals je wel merkt, ben ik enthousiast. Ondanks mijn enthousiasme zijn er toch ook een paar punten van kritiek. Zo vind ik bijvoorbeeld de volgorde van de stappen niet helemaal logisch. Er zal ongetwijfeld goed over nagedacht zijn, maar voor mij was het logischer geweest als “Verander je gewoontes” direct na de eerste stap “Breng jezelf in kaart” was gekomen, en alle eet-gerelateerde stappen meer geclusterd. Verder vraagt het onderdeel alcohol wat mij betreft meer aandacht dan het nu krijgt. Er is een alinea met uitleg, en verder komt het weinig terug. Dit past goed bij de behoefte van veel mensen om hun alcohol-intake te onderschatten. De invloed van alcohol op insulineresistentie zou ook nog iets meer toegelicht mogen worden. Al met al vind ik dit boek een aanrader. Je kunt het perfect inzetten in je behandeling en het als een zeer gedegen werkboek gebruiken. En al zou iemand dit boek alleen als kookboek gebruiken en verder niets doen met de stappen, is dat ook al mooi.

Overgewicht? Maak jezelf beter. Karine Hoenderdos en Hanno Pijl. Fontaine Uitgevers, ISBN 9789464040456, 192 pagina’s, € 24,99
Koop bij je lokale boekhandel of bestel online, bijvoorbeeld in de PuurGezond webwinkel.

Gepubliceerd op 20 juni 2021