Recensie: Jongleren met voeding

‘Zeg mam, je zit de hele tijd te knikken en te hummen’, zegt mijn dochter als ik op de bank een boek zit te lezen. En ja, dat klopt. Het komt zelden voor dat ik een boek lees waar ik het eigenlijk in alles wel mee eens ben. Maar bij dit boek van wetenschappers Jaap Seidell en Jutka Halberstadt is dat het geval.

Van nul tot volwassen

De auteurs schrijven in het voorwoord: ‘We proberen in dit boek antwoord te geven op grote en kleine vragen rondom gezond eten.’ Het boek bestaat uit korte hoofdstukken, die elk een vraag beantwoorden. Bron voor het boek is een bundeling columns, geschreven naar aanleiding van lezersvragen in het Parool. Zo zijn er vragen over de eerste duizend dagen, schoolkinderen, tieners en volwassenheid, plus vragen over voedselhypes, voedingsmiddelen en de voedselomgeving. Die indeling is prettig: je leest alleen wat je echt interesseert en door de korte hoofdstukjes denk je al snel: ‘Ik doe nóg een hoofdstukje’. Voor je het weet ben je het boek door en daardoor een stuk wijzer.

Wetenschap en gezond verstand

De auteurs combineren de laatste wetenschappelijke inzichten met een portie gezond verstand. Door die mix ontstaat een boek met gedegen adviezen, die soms durven afwijken van heersende gedachten en de traditionele voorlichting. Zo zijn de auteurs – goed onderbouwd – tegen rijstwafels en voor fruit na de maaltijd. Verder geven ze genuanceerd advies over bijvoorbeeld het ketogeen dieet en volle zuivel. Het is vooral de toon die dit boek zo licht verteerbaar maakt: deskundig, maar met de wijsheid in pacht voor voldoende relativering. Er bestaan nu eenmaal geen wondermiddelen en wonderdiëten, maar de mens van tegenwoordig kan wel wat hulp gebruiken om gezond en op gewicht te blijven. En dan is dit boek een uitstekende hulp.

Jongleren met voeding, kleine en grote vragen over een leven lang gezond eten, Atlas Contact, ISBN: 9789045035901, 296 pagina’s, € 19,99

Gepubliceerd op 21 mei 2018