Recensie: Het Voedings- en Leefstijlboek

Het Voedings- en Leefstijlboek is de opvolger van het Voedingsdagboek, waarvan Diëtisten Coöperatie Nederland (DCN) maar liefst 130.000 exemplaren heeft verkocht. De bestaande teksten op gebied van voeding en beweging zijn geactualiseerd. Daarnaast is het boek uitgebreid met een hoofdstuk over andere “BRAVO-leefstijlfactoren”: stress, slapen, ontspannen, alcohol en stoppen met roken.

Voeding voert de hoofdmoot

Hoewel leefstijl in de titel evenveel aandacht krijgt als voeding, is dat in het boek niet het geval: naar schatting 90 procent gaat over voeding. Veelgebruikte onderdelen zijn overgenomen uit het oude boek. Zo kun je op 6 plaatsen in het boek een week lang de voeding bijhouden. Ook staan verschillende portiegroottes afgebeeld, net als het koolhydraatgehalte van veelgebruikte voedingsmiddelen.

Kennis, maar nauwelijks praktijk

Het boek is geschreven door 5 diëtisten en bevat vooral feitelijke kennis over wat gezond eten is. Het boek gaat voor de gemiddelde cliënt soms behoorlijk diep op de materie in, zoals een uitleg van de MET-waarde en het berekenen van het eigen energieverbruik. Groot gemis zijn aantrekkelijke, praktische tips en recepten. Zo staan er slechts 11 recepten in het boek, waarvan 3 voorbeelden geven van hoe je recepten kunt aanpassen in hoeveelheid zout, vet of calorieën. Over de opmaak heb ik weinig positiefs te melden. Het lettertype is klein, de pagina’s staan overvol. Verder is het taalgebruik formeel en worden relatief lange zinnen gebruikt. Daardoor is het boek vooral geschikt voor de wat hoger opgeleide cliënten.

Traditioneel voedingspatroon

De informatie in het boek is gebaseerd op Schijf van Vijf en vooral gericht op traditionele Hollandse eetgewoontes van 2 broodmaaltijden en een avondmaaltijd met aardappelen, groenten en vlees. Dat dagmenu staat ook afgebeeld en dat ziet er zeer “kaal” en “saai” uit. Er is veel aandacht voor het aloude “let op vet” en één van de weinige tips in het boek zijn “Tips om uw voeding minder vet te maken”. Dat onverzadigde vetten belangrijk zijn in een gezonde voeding, ook bij gewichtsverlies, wordt niet duidelijk gecommuniceerd. Sterker nog, er wordt zelfs benadrukt dat ook goede vetten veel calorieën bevatten.

Veel aandacht voor mindful eten

Een positieve uitschieter in het boek is het hoofdstuk “Eten in aandacht”. Hierin staan 8 praktische stappen, zoals rust creëren rondom het eten en alle zintuigen inschakelen. De stappen worden kort en bondig uitgelegd en er staan veel oefeningen bij. Met dit onderdeel van het boek kan een lezer prima zelf aan de slag. Bij de andere hoofdstukken zullen cliënten toch vaak een praktische vertaalslag van alle theorie door een diëtist nodig hebben. En daarmee bedoelen we veel tips, lekkere recepten en vooral ook een enthousiaste coaching. Al met al is dit boek niet het motiverende moderne hulpmiddel wat je zou verwachten van een boek met deze titel.

Voordat het boek was uitgebracht, heeft Nieuws voor Leefstijlcoaches een van de auteurs erover geïnterviewd: Willy Gilbert, tevens voorzitter van DCN. Lees het interview hier.

Het Voedings- en Leefstijlboek 2019, Willy Gilbert, Eva Lincklaen Arriëns, Ellen van der Niet, Henriette Verhoeven, Netty van Kaathoven, Diëtisten Coöperatie Nederland, ISBN 9789081611374, 200 pagina’s, €12,50 (bij DCN zijn meerdere exemplaren met korting te koop)

Gepubliceerd op 7 februari 2019