Recensie: Healthy Heart

Er worden heel veel boeken over gezonde voeding en leefstijl uitgegeven. Diëtist Mary Stottelaar, tevens redacteur van Nieuws voor diëtisten, leest én beoordeelt ze voor Gezondheidsnet in de rubriek “De Diëtest”. Zo ook het boek “Healthy Heart” van cardioloog Janneke Wittekoek en kok Prins van den Bergh. De score van Stottelaar voor dit boek: 4 van de 5 sterren. Pluspunten zijn de heldere uitleg en de lekkere, eenvoudige recepten. Wel zijn er wat inconsequenties in de adviezen.

Gezondheid van het hart

Healthy Heart is gericht op vrouwen die zich gezonder en fitter willen gaan voelen en die de gezondheid van hun hart willen verbeteren. Het is geschreven door cardioloog Janneke Wittekoek, die al meer dan 15 jaar het vrouwenhart centraal stelt, omdat hartziekten zich bij vrouwen anders uiten dan bij mannen. Ze is bekend van de tv-programma’s “Hoe word ik 100?” en “Je Lijf Je Leven”. De recepten in het boek zijn afkomstig van Prins Marcia van den Bergh, bekend van 24Kitchen, medeauteur van het boek “Hoe word je 100? Het kookboek” en adviseur en kok voor de leefstijlprogramma’s van Stichting Voeding Leeft.

Mooi kookboek

Meer dan de helft van het boek is ingeruimd voor lekkere, gezonde recepten (met foto) voor ontbijt, lunch en diner. Het boek begint echter met de informatie over hart- en vaatziekten bij vrouwen en wat je kunt doen om dat te voorkomen. Op zich is er niets nieuws aan de boodschap veel bewegen, op tijd slapen, veel groente en fruit eten, de juiste vetten kiezen en slechte suikers beperken. Nieuw is de manier waarop Wittekoek overzichtelijk op een rij zet wat je moet doen bij een bepaalde risicofactor voor hart- en vaatziekten. Zo lees je wat je moet doen als je een hoge bloeddruk hebt, wat bij een verhoogd cholesterol, wat bij overgewicht en wat bij diabetes. Niet dat dat heel veel verschilt, maar lezers hebben zo wel het gevoel dat ze echt iets aan hun probleem kunnen doen.

Mediterrane dieet

Als het gaat om gezonde voeding beschrijft Wittekoek 10 stappen om met voeding je hartgezondheid te verbeteren. Van etiketten lezen tot letten op zout en van juiste vetten kiezen tot suikers vermijden. Als stap nummer 1 noemt Wittekoek ‘eten als een Zuid-Europaan’ volgens het mediterrane dieet. Daarmee wijkt ze wel af van de gangbare adviezen van de Gezondheidsraad in Nederland. Ze gaat bijvoorbeeld uit van 3 porties peulvruchten per week (3 keer 150 gram) (Gezondheidsraad: 1 keer per week), meer dan drie porties vis per week (Gezondheidsraad: 1 keer per week), minimaal 3 glazen wijn per week (Gezondheidsraad: maximaal 1 per dag en niet elke dag). Ook staat er in het lijstje van wat een mediterrane voeding inhoudt dat je 1 keer per week een portie noten moet eten. Terwijl ze later in het boek schrijft dat elke dag een handje noten het risico op hart- en vaatziekten met 30 procent verlaagt.

Inconsequenties

Dit soort inconsequenties zitten vaker in het boek. Zo schrijft ze dat elke dag een ei kan, maar ook dat ze als artsen vaak de “strenge kant” kiezen en liever niet teveel cholesterol in de voeding zien, omdat dit bij sommige mensen toch voor verhoging van het cholesterol kan zorgen. Deze inconsequenties maken het wat verwarrend voor iemand die er echt mee aan de slag wil. Niet duidelijk is bijvoorbeeld ook dat je moet zorgen voor 0,75-0,83 gram eiwit per kilogram ideaal lichaamsgewicht. Wat dat in praktijk betekent, blijft in het midden. Je zou de indruk kunnen krijgen dat dit lastig te halen is, maar de meeste mensen eten altijd al meer dan die aanbeveling.

Koolhydraten

Over koolhydraten geeft Wittekoek aan dat je als vrouw ongeveer 200 gram koolhydraten per dag zou moeten eten (als je diabetes hebt is het advies lager). Hoe je aan die koolhydraten komt, is onduidelijk. Je zou verwachten dat als er zulke getallen als streefwaarden gemeld worden in het boek, de recepten ook voorzien zijn van getalletjes over hoeveel eiwitten, vetten en koolhydraten er in zitten. Maar dat ontbreekt. Daarbij is opvallend dat veel van de hoofdgerechten koolhydraatarm zijn, zoals courgettespaghetti en bloemkoolpizza. De recepten sluiten dus niet aan bij het advies 200 gram koolhydraten te eten.

Bron: Gezondheidsnet

Healthy Heart, 50 recepten en tips voor een fit en gezond vrouwenhart, Janneke Wittekoek en Prins Marcia van den Bergh, Uitgeverij Water, ISBN: 9789492798589, 192 pagina’s, € 29,95

Gepubliceerd op 11 december 2019