Recensie: Healthy ageing

Hoe kun je de gezondheid ondersteunen tijdens de levensloop? Daarover gaat het boek “Healthy ageing”, onder redactie van Carina Wiekens en Jan Jukema. Het is een leerboek, geschreven voor studenten van hogere sociale studies en (paramedische) zorgopleidingen. De redacteuren zijn allebei lector bij een hogeschool.

Theoretisch

Het boek start met 2 inleidende hoofdstukken van de redactie. Daarin bespreken de auteurs bijvoorbeeld de definitie van healthy ageing, het model van positieve gezondheid en de “big five” voor een gezond leven (voeding, beweging, slaap, stress/ontspanning en sociale interactie). Ook gaan de auteurs in op de rol van gezondheidsprofessionals bij het ondersteunen van een gezonde leefstijl en modellen van gedragsverandering. Deze start van het boek is behoorlijk theoretisch. Het boek oogt en leest als een echt leerboek en de zinnen zijn vaak lang en niet prettig leesbaar. Een voorbeeld: “Door met behulp van individuele en multilevelgeoriënteerde theorieën en modellen alle faciliterende belemmerende factoren en de verschillende invloedssferen in kaart te brengen, kan inzicht verkregen worden in de determinanten van gedrag.” Oef!

Big five

Vanaf hoofdstuk 3 komen “gast-auteurs” aan het woord, veelal docenten. Ze schrijven over onderwerpen als e-health, interdisciplinair samenwerken en “de big five”. De hoofdstukken starten telkens met een casus. Deze hoofdstukken van de gastauteurs zijn een heel klein beetje praktischer dan de eerste 2 hoofdstukken, maar nog steeds voeren theorie en wetenschap de hoofdmoot. De hoofdstukken over de “big five” zijn vrij algemeen. In het hoofdstuk Voeding krijgt de lezer bijvoorbeeld kort uitleg over voedingsstoffen, de Schijf van vijf en gezonde voeding tijdens de levensloop.

Oordeel

Dit supertheoretische boek is echt een studieboek. Eventueel kun je het als leefstijlcoach ook als theoretisch naslagwerk gebruiken, door het uitgebreide register achterin. De auteurs zijn niet over één nacht ijs gegaan, getuige alleen al de 25 bladzijden met literatuurreferenties achterin het boek. Maar wat mij betreft is dat wel ten koste gegaan van de leesbaarheid en de praktische toepasbaarheid.

Healthy ageing – Het ondersteunen van gezondheid tijdens de levensloop. Uitgeverij Coutinho, 280 pagina’s, € 28,50, ISBN 9789046906170

Gepubliceerd op 2 augustus 2019