Recensie: Hart- en vaatziekten? Maak jezelf beter

Een recensie van “Hart- en vaatziekten? Maak jezelf beter”? Leuk, maar: één van de auteurs is redacteur van Nieuws voor diëtisten en daarom konden we niet zelf een recensie schrijven. Gelukkig was Erica Slof, diëtist met een eigen praktijk in Lelystad, bereid om dit boek te recenseren:

Onconventioneel

Een diëtist en internist die samen een boek schrijven over hart- en vaatziekten; dat heeft mijn onmiddellijke aandacht. De inhoud blijkt even verrassend als onconventioneel. Zo kom je het “eet minder verzadigd vet” dogma uit de reguliere richtlijnen in dit boek niet tegen. Onder andere dat maakt dit boek een eigentijds, aangenaam plan van aanpak voor zelfmanagement bij hart- en vaatziekten.

Opfrismomenten

De bondige medische informatie over hoge bloeddruk en de diverse vormen van hartfalen vooraan in het boek zijn prettig. Ook de uitleg van voedingsvetten in relatie met het vermeende slechte LDL is verhelderend. Goed om te weten: de boodschap in dit boek is heel nadrukkelijk bedoeld voor de leefstijlgerelateerde hart- en vaatziekten, dus niet de aangeboren en genetische vormen van hart- en vaatziekten.

Stappenplan

In grote lijnen is het advies gebaseerd op pure, onbewerkte producten, veel groenten en minder tussendoortjes. Het gaat verder dan voeding alleen, ook ontspanning, goede gewoontes, beweging en motivatie komen aan bod in het 10-stappenplan. Dit plan is laagdrempelig, motiverend en bovendien mindful geschreven. Per stap komen de mogelijke “mitsen en maren” aan de orde die diëtisten en voedingsprofessionals zeker zullen herkennen uit de praktijk. Ook heel fijn: het plan is zo geschreven dat je kunt beginnen waar je wilt, vooraan beginnen is niet verplicht. Begin bij de stap die jou het meeste aanspreekt.

Recepten en weekmenu’s

Een goed stappenplan is niet compleet zonder goede voorbeelden. Het boek voorziet in voldoende weekmenu’s, uitgewerkt per seizoen zodanig dat eigen interpretaties gestimuleerd worden. Veel eenvoudig te maken recepten met treffende fotografie. De frisse koolsalade met kip en noten is gegarandeerd succesvol. Al met al vind ik: het nieuwe “1e keus medicijn” voor iedereen die zichzelf beter wil eten, verstrekt door de diëtist, vrij verkrijgbaar voor € 22,99 bij elke boekhandel.

Hart- en vaatziekten? Maak jezelf beter. Karine Hoenderdos en Hanno Pijl. Uitgeverij Fontaine, ISBN 9789059568907, 192 pagina’s, € 22,99.

Je kunt dit boek onder andere aanschaffen in de webwinkel van PuurGezond.

Gepubliceerd op 15 november 2018