Recensie: Gezond naar honderdvijftien

Boeken over gezond oud worden, zijn de laatste tijd populair. Na onder meer “Hoe word je 100” en “Het langlevendieet” is er nu ook het boek “Gezond naar honderdvijftien”. De auteurs hebben veel gereisd op zoek naar het geheim van een lang, gelukkig en gezond leven. Dat leidt tot een onderhoudend boek, maar of de lezer daarmee 115 wordt?

Meer dan reisverhalen

Als je het boek doorbladert, vallen vooral de grote reisfoto’s op. Je zou bijna denken dat je vooral veel moet reizen om gezond 115 te worden. Toch is dat natuurlijk niet de boodschap van dit boek. De foto’s zijn de souvenirs van de zoektocht van de 3 auteurs: immunoloog prof. dr. Eric Claassen, voedingskundige ir. Lisette de Jong en journalist Heidi Klijsen. De grote overeenkomst tussen hen: ze hebben alle 3 reizen als grote hobby. Van Costa Rica tot Vietnam en van India tot Namibië: ze vertellen in het boek wat we kunnen leren over gezond oud worden van experts, ervaringsdeskundigen wereldwijd onderzoek.

Gezonde gewoontes

In ieder hoofdstuk staat een ander land centraal en lees je welke gezonde gewoontes uit dat land kunnen bijdragen aan gezond oud worden. Zo is lichaamsbeweging misschien wel het geheim van de hoge leeftijd van schaapherders op Sardinië. En IJsland prijkt mogelijk dankzij de hoge consumptie van vis in de top 3 van gezondste landen ter wereld. Van Cubanen kunnen we leren dat muziek maken gezond is. En wist je dat slaapproblemen niet voorkomen bij jager-verzamelaars in Namibië? Maar het meest verrassende geheim komt toch wel van de Costa Ricanen, die al flirtend heel oud worden.

Herhaling van Blue Zones

Uiteraard hebben de auteurs ook de zogenoemde Blue Zones van Dan Buettner bezocht. Deze journalist van National Geographic heeft zijn levenswerk gemaakt van het onderzoeken van plekken op de wereld waar mensen gezond en vitaal oud worden. Ook nu komen het Italiaanse Sardinië, het Griekse Ikaria en het Japanse Okinawa aan bod. In die zin lijkt het boek “Gezond naar honderdvijftien” een herhaling van de boeken van Buettner over Blue Zones. Maar nu worden – verrassend genoeg – ook landen besproken, die niet bovenaan de ranglijst prijken qua levensverwachting, zoals Cuba, Namibië, Nepal en China. De keuze voor de reisbestemmingen in dit boek wordt niet toegelicht. Daardoor lijken het willekeurige bestemmingen, of in ieder geval bestemmingen waar de auteurs vooral zelf graag heen wilden of al geweest waren. Het land lijkt daardoor niet meer dan een leuke aanleiding om een gezonde gewoonte te bespreken, zoals thee drinken in China en kimchi eten in Korea. Hoewel ieder hoofdstuk lekker vlot en onderhoudend wegleest en ook tips geeft, ontbreekt daardoor de samenhang. Aan het einde van het boek ben je vermaakt, maar blijf je als lezer achter met de vraag: en nu? Wat moet ik precies doen om 115 te worden?

Ook een Blue Zone in Nederland

Aan het einde van het boek staan wel tips om je eigen Blue Zone te creëren. Denk aan meer bewegen, een moestuin aanleggen, regelmatig je rust pakken en je huis opgeruimd houden (dat geeft rust in je hoofd en je lijf). In dit hoofdstuk staat een wijk in Groningen centraal. Daar wordt namelijk een Blue Zone gecreëerd, met gezamenlijke moestuin en kippenhok en buurtbewoners die pannenkoeken voor de kinderen bakken, laptops repareren en fietsen opknappen. Er is een wijkrestaurant en een eigen jaarlijks festival. Deze wijk is een proeftuin voor andere gemeentes. Of de aanpak ook daadwerkelijk zorgt voor een betere gezondheid en welzijn van de wijkbewoners, wordt de komende jaren onderzocht. Misschien komt de eerste 115-jarige wereldburger straks wel uit Groningen!

Gezond naar honderdvijftien, Eric Claassen, Lisette de Jong en Heidi Klijsen Prometheus, ISBN: 9789044642216, 176 pagina’s, € 19,99

Gepubliceerd op 22 oktober 2019