Recensie: Gelukseten; het verband tussen goed eten en een goed humeur

Van een boek met het woord “gelukseten” in de titel verwacht je eerder een verhandeling over mindfulness dan over het darmmicrobioom. Toch gaat dit boek van de Zweedse wetenschapsjournalist Henrik Ennart en chefkok Niclas Ekstedt grotendeels over het darmmicrobioom. En over de invloed daarvan op de gezondheid en met name het humeur.

Wetenschappelijke basis

Henrik Ennart schrijft al 15 jaar voor Svenska Dagbladet over de voedselindustrie. Voor dit boek verdiepte hij zich in de invloed van eten op het humeur. Daarbij stuitte hij al snel op de wetenschappelijke onderzoeken over de darm-hersen-as en de grote invloed van de darmbacteriën op het functioneren daarvan. Ennart vertaalt deze kennis op zeer goed leesbare wijze voor de leek. Er zijn bijvoorbeeld hoofdstukken met titels als “Spoedcursus darmbacteriën”, “Bloedsuikerblues en lekkende darm” en “Hoe stress je darmen beïnvloedt”.

Duidelijke uitleg

Nog nooit heb ik een boek gelezen waarin het verschil tussen verschillende soorten vezels en het belang ervan zo goed wordt uitgelegd. In intermezzo’s als “Verdwaal niet in de vezeljungle” en “Perfecte poep” wordt het belang van vezelrijk eten onderstreept. De conclusie van Ennart is dat een gevarieerde voeding met veel vezels het beste is voor je humeur. Hij waarschuwt daarbij voor glutenvrije of koolhydraatbeperkte diëten en detoxen: ‘Mensen die bepaalde soorten vezels uitsluiten in de voeding, kunnen een gestoorde darmflora krijgen’.

Superfoods

Naast al die wetenschappelijke informatie zijn er ook pagina’s die “Happy superfood” heten. Op die pagina’s wordt van verschillende producten zoals zuurkool, boerenkool, wild en peulvruchten uitgelegd wat er bekend is over hun relatie met de darmflora en/of met het humeur. En dan komt ook de bijdrage van chefkok Ekstedt om de hoek kijken. Hij heeft recepten gemaakt met juist deze superfoods: lekkere, maakbare en trendy recepten.

Handig hulpmiddel

Achterin het boek staat een uitgebreide wetenschappelijke literatuurlijst. In de tekst zelf ontbreken de verwijzingen naar die literatuur, dus het is moeilijk te checken. Hier en daar is de vertaling uit het Zweeds wat onbeholpen. Maar de grote lijn van dit boek is erg duidelijk en zeer geschikt voor de leek. Als diëtist kun je in dit boek ideeën opdoen over hoe je het verhaal over het darmmicrobioom, bacteriën en vezels kunt versimpelen.

Gelukseten: het verband tussen goed eten en een goed humeur, Niklas Ekstedt en Henrik Ennart, Spectrum, 240 pagina’s, ISBN 9789000364565, €20,75

Gepubliceerd op 4 december 2018

Door Mary Stottelaar