Recensie: Eten in aandacht

Wie wil afvallen heeft geen wilskracht nodig en hoeft niet te gaan lijnen. Je mag alles eten en drinken, als je maar aandacht toevoegt. Dat is kort gezegd de boodschap van het boek “Eten in aandacht” van diëtist en leefstijlcoach Netty van Kaathoven. Hoe je aandacht toevoegt, kun je leren in de 8 trainingen uit het boek.

Het hoe en waarom van eten

Het boek valt op door het kleine, vierkante formaat en de roze kleur. Maar niet alleen de vorm is afwijkend van gangbare dieetboeken, ook de inhoud. Eten in aandacht is geen dieet maar een eettraining. Van Kaathoven heeft zich verdiept in de psychologie achter eetgedrag en ontwikkelde de methode van eten in aandacht op basis van ruim 40 jaar ervaring in haar eigen praktijk. Eten in aandacht gaat meer over hoe en waarom je eet dan om wat je eet. Het boek bestaat uit 3 delen. Deel 1 brengt de huidige situatie in kaart. Met korte testjes krijgen lezers inzicht in hun relatie met eten en of ze bijvoorbeeld last hebben van emotie-eten.

Zelf je maag verkleinen

In deel 2 – het hart van het boek – staan 8 trainingen, gebaseerd op mindfulness. Denk aan eten met al je zintuigen, langzamer leren eten en honger beter leren voelen met de “maaghongermeter”. Bij iedere training staan oefeningen en duidelijke uitleg. Volgens Van Kaathoven kunnen lezers met deze trainingen op natuurlijke wijze ‘zelf hun maag verkleinen’. Het 3e en laatste deel van het boek geeft kort aan hoe lezers hun eigen unieke eetritme kunnen ontwikkelen, waarmee afvallen een geleidelijk natuurlijk proces wordt.

Coaching door diëtist

Van Kaathoven schrijft korte, eenvoudige en begrijpelijke zinnen. De opmaak is kleurrijk met hier en daar een testimonial van een cliënt. Dat alles maakt het een prettig boek om te lezen en zelf mee aan de slag te gaan. Toch kan dat laatste voor cliënten met een “dieetmindset” nog best lastig zijn. In het boek stimuleert Van Kaathoven lezers dan ook om zich te laten coachen door een diëtist. De trainingen en oefeningen in het boek lenen zich in ieder geval prima om in te zetten in de begeleiding van cliënten met overgewicht.

Wat echt werkt. Eten in aandacht. Blijvend slanker & fitter. Netty van Kaathoven, ISBN 978949145667, 164 pagina’s, € 21,95

Gepubliceerd op 15 mei 2019