Recensie: Eet beter in 28 dagen met huisarts Tamara de Weijer

Huisarts Tamara de Weijer is voorzitter van Arts en Leefstijl en een voorvechter van goed eten en een gezonde leefstijl. Een boek van haar kon natuurlijk niet achterblijven. Het is een boek van deze tijd: weinig tekst, veel beeld en veel recepten.

Je hoeft niets

Tamara schreef het boek samen met gezondheidswetenschapper Maaike de Vries (van het boek “Hoe word ik een supervetverbrander”) en foodstylist Tessy van der Boom. Voorin het boek schrijft Tamara haar eigen verhaal: de ommezwaai van gemaksvoedsel naar écht eten, waardoor ze op het juiste gewicht kwam en geen darmklachten meer had. Daarna volgen korte hoofdstukken met veel verhalen van patiënten uit de praktijk. ‘Je hoeft helemaal niks’, is het motto van Tamara. Kies bij leefstijlverandering de dingen die echt bij je passen. Niet hardlopen als je meer van dansen houdt. Geen appels als je liever peren eet. De voedingsadviezen van Tamara bestaan uit puur en onbewerkt eten, minder koolhydraten, minder vaak tussendoortjes en veel groenten. Niks mis mee, maar het is misschien wel erg summier uitgelegd.

Weekmenu

De kern van het boek bestaat uit 4 weekmenu’s (de 28 dagen uit de titel) met bijbehorende recepten. Lekker en puur eten, zoals quinoapap, geroosterde groenten, linzensoep, groentenlasagne, granola en bloemkoolcurry. Het zijn geen verrassende recepten maar het ziet er wel gewoon lekker en haalbaar uit. Pluspunt: er zijn vrijwel geen dure ingrediënten gebruikt. Het havermoutbrood ga ik zeker eens bakken! Al met al een leuk boek voor mensen die hun leefstijl willen omgooien, al zal daarbij wel wat meer voedingsuitleg nodig zijn.

Eet beter in 28 dagen met huisarts Tamara de Weijer, Tamara de Weijer, Maaike de Vries, Tessy van den Boom, Kosmos, ISBN 9789021568997, 192 pagina’s, € 20,-.

Gepubliceerd op 24 september 2018