Recensie: Doe effe gezond

Twee diëtisten prominent op de cover van een boek, dat is leuk! Monique Ammerlaan en Marjolein van Dop werken sinds 2013 samen in een eerstelijnspraktijk in Zuid-Holland. ‘Dit is geen dieetboek’, zeggen ze in hun voorwoord. Ze willen duidelijkheid geven in alle tegenstrijdige adviezen over voeding én ze willen laten zien dat gezond eten niet moeilijk of tijdrovend is. Dat is gelukt.

Speciaal voor vrouwen

Ammerlaan en Van Dop hebben dit boek geschreven voor vrouwen met een gezin: ‘De aanleiding voor het schrijven van dit boek is dat we dagelijks vrouwen in de praktijk krijgen die altijd alles perfect willen doen. Ze willen carrière maken, de leukste moeder en partner zijn, een gezellige vriendin en ook nog sportief zijn. En o ja: er “moet” ook nog een paar kilo af.’

Live op consult

Het boek begint met een korte uitleg over gezonde voeding. De diëtisten propageren een voeding die sterk lijkt op de richtlijnen van het Voedingscentrum (al worden die, of de Schijf van Vijf niet genoemd): 250 gram groenten, 2 stuks fruit, 3 hoofdmaaltijden en maximaal 3 tussendoortjes, nadruk op onverzadigde vetten, maximaal 10 energieprocent verzadigd vet, maximaal 6 gram zout per dag. Brood, aardappelen en granen horen erbij. Opvallend is dat er niet wordt gesproken over magere of volle zuivel, of over wat je op brood smeert. Na de korte uitleg volgt informatie over het stellen van haalbare doelen, het bijhouden van een eetdagboek en tips om de motivatie vast te houden, meer te bewegen en om support te zoeken. ‘Weg met de weegschaal’ zeggen ze, hooguit kun je die 1 keer per week uit de kast halen. De lezer wordt voortdurend direct aangesproken, waardoor je bijna het gevoel krijgt dat je live op consult bent.

Planning

Belangrijk in het boek is het onderwerp “planning” – logisch gezien de doelgroep van vrouwen met een gezin. Regelmatig eten, op tijd boodschappen doen, een weekplanning maken: alle bekende goede adviezen komen langs. De nadruk wordt gelegd op koken zonder pakjes en zakjes, op pure onbewerkte ingrediënten en op het minderen van suiker. Een apart hoofdstuk is er voor valkuilen, zoals de ”alles-of-niets-mentaliteit”, een dipje, emotie-eten en moeite met nee zeggen op bijvoorbeeld een feestje. ‘Geef het lekkers een cijfer en neem niks dat lager scoort dan een 8’, is een van de tips.

Hoofdmaaltijden

Daarna volgen hoofdstukken met tips voor het ontbijt, lunch en avondeten, gevolgd door recepten en weekmenu’s. De recepten zijn niet heel origineel maar vooral basic en gemakkelijk: prima recepten dus voor een werkende vrouw met haar gezin. Voorbeelden zijn bananenbrood, granola, ontbijtcrumble, courgettesoep, salade met biet en geitenkaas, tosti’s, stamppot met prei en makreel, nasi en chili con carne.

Met beide voeten op de grond

Het boek is mooi opgemaakt, er zijn veel praktische tips en voorbeelden uit de praktijk, de toon is vriendelijk en no-nonsens: al met al is dit een prima boek voor iedereen die “effe gewoon” wil gaan eten. Plus een mooie promotie voor de diëtist!

Doe effe gezond, Monique Ammerlaan en Marjolein van Dop, A.W. Bruna Uitgevers, ISBN 97894005113561, 200 pagina’s, € 20,99

Gepubliceerd op 20 september 2019