Recensie: Dit boek is gezond

Tijn Elferink is opgeleid als journalist en werkt voor een zorgverzekeraar. Hij wilde weten wat nu echt gezond is en ging op onderzoek naar antwoorden op die vraag. Elferink sprak met artsen en wetenschappers, interviewde bekende Nederlanders, ging in een bad met ijsblokjes liggen, installeerde een deskbike, at een maand lang geen suiker… Over zijn zoektocht scheef hij “Dit boek is gezond”.

Hapklare brokken

Elferink schreef het boek in hapklare brokjes. Steeds neemt hij een onderwerp onder de loep, zoals suiker, muziek, koffie, E-nummers, supplementen, seks, je smartphone. Elk onderwerp bevat niet meer dan 2-3 bladzijden tekst, wat feitjes en cijfers en dan de ferme conclusie van Elferink. Veel diepgang is er dus niet, maar voor de zappende lezer is het wel fijn.

Mening

Elferink lijkt, na zijn onderzoek, geen last meer te hebben van twijfels. Hij geeft stevige en duidelijke adviezen. In het algemeen wijken die niet af van de heersende inzichten in de wetenschap en de gezondheidsvoorlichting. Groenten zijn heel gezond, suiker is niet gezond, koffie is niet slecht, E-nummers zijn niet gezond, maar ook niet ongezond. Soms durft hij, op voorspraak van een deskundige, een beetje af te wijken. Zo zegt hij dat volle gefermenteerde zuivel (volle yoghurt, kwark, kaas) de beste keuze is, dat een stabureau niet zoveel gezonder is dan zitten of dat voeding van invloed is op de ademhaling.

Jubeltenen

De interviews met de bekende Nederlanders voegen voor mij zeer weinig toe aan het verhaal. Wat kan het me schelen dat Barry Atsma jubeltenen heeft, dat Hadewych Minis 10 minuten per dag mediteert en dat Humerto Tan zich ontspant door films te kijken? Toch nemen die interviews een flink deel van het boek in beslag. Een kwestie van smaak, denk ik.

Recepten

De recepten aan het eind van het boek komen van FoodFirst Network en Tijn geeft ook nog wat lichaamsoefeningen om thuis te doen, plus adviezen om te beginnen met hardlopen. Al met al een boek dat geschikt is voor lezers die snel willen weten hoe je gezonder kunt leven.

Dit boek is gezond. Tijn Elferink, Fontaine Uitgevers, 208 pagina’s, ISBN 97859568631, € 19,99.

Gepubliceerd op 10 oktober 2018