Recensie: De dr. Ludidi Vastenmethode

Nu de onderbouwing voor de gezonde effecten van onderbroken vasten toeneemt, kon een boek van Nederlandse origine niet uitblijven. De Nederlandse voedingswetenschapper Samefko Ludidi schreef het boek “De dr. Ludidi Vastenmethode”. De titel van het boek is sterk, want door de afkorting “dr.” lijkt het of het om een arts gaat in plaats van om een gepromoveerde academicus. Wat maakt de “dr. Ludidi Vastenmethode” zo bijzonder?

Lange aanloop

Het antwoord laat even op zich wachten, want het boek heeft een lange aanloop. De eerste helft van het boek gaat amper over vasten, maar meer over voeding en hoe ons lichaam daarmee omgaat. Onderwerpen als nutriënten, stofwisseling, honger, verzadiging en de evolutie van ons eetpatroon passeren de revue. Veel theorie dus en met verwijzingen naar wetenschappelijke literatuur waar achterin het boek 20 pagina’s voor zijn ingeruimd. Voor jou als diëtist leuk om te lezen, want zo ben je weer helemaal up-to-date, bijvoorbeeld over de verzadigd vet discussies in de wetenschap. Maar best diepgaand voor een leek, al is het wel prettig leesbaar en begrijpelijk opgeschreven. Handig is in ieder geval de korte samenvatting aan het eind van ieder hoofdstuk.

De methode

Pas bijna aan het einde van het boek, vanaf pagina 188 wordt de dr. Ludidi-methode eindelijk echt goed uitgelegd. Deelnemers kunnen kiezen uit 2 protocollen: een 5:2-protocol (2 dagen niet eten, gevolgd door 5 dagen normaal eten) of een 16:8-protocol (16 aaneengesloten uren per dag niet eten, de overige uren normaal eten). Om de keuze te vereenvoudigen heeft Ludidi een vragenlijst ontwikkeld met 50 vragen. Daaruit blijkt welke “persona” en daarmee welk vastenprotocol het meeste bij je past. Er zijn er in totaal 5, zoals “gezond & sport” en “druk & afvallen & weinig bezig met gezond & sport niet”. Daarnaast zijn er nog 3 varianten van beide protocollen. Zo heeft het 5:2-protocol niet alleen een “all the way”-variant waarbij er 2 dagen helemaal niet gegeten wordt. Er is ook een vroege en late variant, waarbij op de vastendagen een kleine maaltijd toegestaan is. Bij het 16:8-protocol verschillen de varianten alleen tijdens welke 8 uur op een dag wordt gegeten, zoals tussen 9.00 en 17.00 uur bij een vroege variant of tussen 14.00 en 22.00 uur bij een late variant.

Vastentrial

Ludidi beschrijft in het boek ook een “vastentrial”, waarin 25 deelnemers gedurende 8 weken zijn methode hebben uitgeprobeerd. ‘Niet met als doel wetenschappelijk onderzoek, maar om te onderbouwen dat onderbroken vasten een manier is die in de praktijk werkt’, zo stelt Ludidi. En met “werken” bedoelt Ludidi niet perse “afvallen”. Zijn vastenmethode noemt hij bewust geen dieet, al kun je er wel mee afvallen. Het doel van vasten kan volgens Ludidi ook zijn om gezonder te leven, beter te slapen en meer grip te krijgen op je gezondheid. In het begin van het boek noemt hij de resultaten van de trial “verbluffend”, maar later nuanceert hij dat met “globaal genomen lijken de resultaten misschien wat bescheiden”. Gemiddeld verloren de deelnemers in die 8 weken 1,8 kg en nam de buikomvang met 3,7 cm af. Het vetpercentage nam 1,9 procent af terwijl de spiermassa toenam met 0,5 procent. De wat “zachtere” maten als fysiek en mentaal welbevinden en slaapkwaliteit namen toe. Ludidi heeft ook ervaringsverhalen van enkele deelnemers opgenomen.

Prefase

In principe maakt de dr. Ludidi-methode gebruik van al langer bekende vastenmethodes, al is het toepassen van persona’s bij de keuze voor de methode wel anders dan anders. Ook heeft Ludidi een prefase van een week ontwikkeld, ‘waarin je jezelf kalibreert en voorbereidt om te starten’. Het lijkt alsof Ludidi mensen in deze prefase van 5 stappen nog even snel wil leren hoe ze gezond moeten eten tussen het vasten door. In stap 2 eet je bijvoorbeeld elke dag volgens een bepaalde eetrichtlijn en moet je kijken hoe je lichaam daarop reageert. De eetrichtlijn bestaat uit 3 varianten van 3 hoofdmaaltijden en 3 tussendoortjes per dag. Stap 3 heet “Leer goed eten en kies een eetstijl”. Bij deze stap pleit hij voor een eetstijl met minder bewerkt eten, minder brood, overwegend plantaardige producten en ‘gun jezelf zo nu en dan wat “ongezonds”’. Allemaal prima adviezen, maar of het mensen lukt om het allemaal in de praktijk te brengen binnen 1 week voor aanvang van het vasten en met deze summiere informatie, is de vraag. De 13 recepten van de Maastrichtse chef-kok Frank van Thiel aan het einde van het boek kunnen daarbij wel handig zijn, maar gezond en gevarieerd eten omvat meer dan 13 recepten.

De dr. Ludidi Vastenmethode. Intermittent fasting: verantwoord vasten voor iedereen. Samefko Ludidi, uitgeverij Spectrum, ISBN 9789000366491, 288 pagina’s, € 20,- (E-book: € 12,99)

Gepubliceerd op 18 april 2019