Recensie: Bevrijd jezelf van eetbuien en boulimia

Wie kan een boek over eetstoornissen beter bespreken dan diëtisten die in een kliniek voor eetstoornissen werken? Hanneke Tuijtel en Juul Koemans, diëtisten bij Altrecht Rintveld in Zeist, lazen voor ons het boek “Bevrijd jezelf van eetbuien en boulimia”.

Prettig leesbaar

“Bevrijd jezelf” is een mooi vorm gegeven en prettig leesbaar boek. Mensen met boulimia en mensen met eetbuien zullen zich echt gezien en begrepen voelen. De auteur, Charlie Paludanus is ervaringsdeskundige en coach. Ze heeft een eigen methode ontwikkeld: de LEVEN methode. Met deze methode wil ze iedereen helpen de weg te vinden naar vrij zijn van de eetstoornis. Een weg die voor iedereen anders loopt en een heel persoonlijke weg is.

De LEVEN methode

De methode is opgedeeld in 4 delen, met in totaal 24 hoofdstukken. Ieder hoofdstuk bespreekt Paludanus een ander thema, zoals vrij eten, alles wat je niet wilt weten over eetstoornissen en loslaten. Per thema krijg je achtergrondinformatie over het onderwerp, aangevuld met ter zake doende, persoonlijke ervaringen van de auteur. Ieder hoofdstuk sluit af met praktische opdrachten om zicht te krijgen op de persoonlijke situatie, wensen en acties. In het boek is ruimte voor het uitwerken van die opdrachten. Daarmee wordt het een echt persoonlijk werkboek.

Het voedingsadvies

De auteur geeft per hoofdstuk keurig aan waar ze de  achtergrondinformatie uit gehaald heeft. De bronnen zijn heel divers: wetenschappelijke artikelen, allerlei sites en informatie van ervaringsdeskundigen. Allemaal terug te vinden in de lijst “Bronnen & Inspiratie” achterin het boek. De voedingsinformatie is geïnspireerd op de natuurvoeding en de complementaire geneeskunde. Daarbij worden suiker en toevoegingen in een kwaad daglicht gezet, de auteur spreekt zelfs van vergif. Dat gaat ons te ver, want dat is niet waar. Bovendien is deze doelgroep erg gevoelig voor verboden en geboden. Aangeraden wordt om niet meer dan 20% koolhydraten te gebruiken en 50% groente en fruit. Minimaal 400 gram groente per dag en 2-4 porties fruit. Voor de meeste mensen is dit echt geen haalbare kaart. Voor mensen met ondergewicht is dit zelfs onwenselijk. Verderop in het boek nuanceert de schrijfster een en ander gelukkig met de regel 80/20: 80% van de voeding moet de gezonde basis vormen en 20% is vrij in te delen. Ze moedigt dan ook aan om te experimenteren, angsten aan te gaan en laat ook zien dat 100% gezond niet wenselijk is. Ze vertelt ook dat het belangrijk is om zelf op zoek te gaan naar informatie over gezond eten en uit te proberen wat bij jou past.

Gedragsverandering

De opdrachten en testjes zijn vereenvoudigde varianten van opdrachten en testen uit onder andere de cognitieve gedragstherapie en Neuro Linguïstisch Programmeren (NLP). De schrijfster vertelt er bij de testjes altijd bij dat de uitkomst geen diagnose is, dat daarvoor contact gezocht moet worden met professionele behandelaars. Er wordt goed geïnventariseerd waar de lezer nu staat, waar die last van heeft en of die eraan toe is om te veranderen. Daarvoor gebruikt de schrijfster onder andere het model van Kubler-Ross, dat ze enigszins aangepast heeft. Het model laat zien welke fases je doorloopt in het proces van  gedragsverandering en welke emoties daar bij horen. Wij zouden liever kiezen voor de later ontwikkelde en evidence based Motivatiecirkel voor gedragsverandering.

Persoonlijk

Heel prettig is het dat er tussen alle theorie door persoonlijke ervaringen staan en dat er sprake is van eerlijkheid, mildheid en compassie. Tevens is het boek een doeboek. De lezer wordt aan het werk gezet. Met open vizier en doortastend. Last but not least, het boek bevat een goed terugvalpreventieplan. Al met al een goed boek voor mensen met eetbuien en boulimia. Maar de titel doet veronderstellen dat je kunt genezen door alleen maar dit boek te lezen. Dat zal niemand lukken, maar we denken wel dat dit boek kan ondersteunen in het proces van herkennen, erkennen en de eerste stappen van genezing. De auteur is zelf overigens de laatste die pretendeert dat het boek DE oplossing is. Zij verwijst gelukkig op meerdere momenten naar andere behandelaren.

Hanneke Tuijtel en Juul Koemans

Bevrijd jezelf van eetbuien en boulimia, Charlie Paludanus, 331 pagina’s, ISBN 9789491197598, €40,80

Gepubliceerd op 28 december 2018