Recensie: Beter eten

Er zijn maar weinig boeken die heel eenvoudig en aantrekkelijk aan consumenten uitleggen wat gezonde voeding is. Het boek “Beter eten” van de Consumentenbond is een prettige uitzondering. Dit kleine, vierkante boek bevat korte teksten, veel beeld en een aantrekkelijke opmaak.

Warenkennis

In het boek komen 5 groepen voedingsmiddelen aan bod: groenten en fruit, volkorenproducten, peulvruchten, dierlijke producten en dranken & zoetigheden. De teksten zijn kort en er is veel variatie in opmaak, waardoor het boek – net als een tijdschrift – uitnodigt om door te bladeren en af en toe wat te lezen. Telkens als je een pagina omslaat, ziet de opmaak er weer anders uit. Zo zijn er dubbele pagina’s met grote foto’s, waarop links een minder gezonde keuze staat (bijvoorbeeld smoothie) en rechts een gezondere keuze (vers fruit). In weinig tekst wordt dan het verschil duidelijk uitgelegd. Ook erg leuk zijn de pagina’s met warenkennis over olie, granen, vleesvervangers, melkvervangers en suiker(vervangers). Hierin worden telkens verschillen in gebruik en samenstelling van 4 tot 11 varianten besproken, met van ieder een kleine foto erbij. Door deze variatie in opmaak nodigt het boek uit om door te bladeren en af en toe stukken te lezen.

Nuchtere kijk op voeding

Het boek is oorspronkelijk uitgebracht door de Duitse Consumentenbond en naar het Nederlands vertaald, maar van de Duitse origine is niets meer te merken. De inhoud volgt de adviezen van het Voedingscentrum en de Gezondheidsraad en de Schijf van Vijf wordt er kort in beschreven. De 25 recepten die verspreid over het boek staan, bevatten goed in Nederland verkrijgbare ingrediënten. Opvallend is wel dat deze recepten – op een enkeling na – geen vlees bevatten, maar wel zuivel, eieren en vis. Verder krijgen groenten, peulvruchten en noten ruim baan in de recepten. Kortom: “Beter eten” is een aanrader voor cliënten die meer over gezonde voeding willen weten, zonder lappen tekst te moeten lezen.

Beter Eten. Gezond genieten zonder dieet. Kathrin Burger. Consumentenbond, Den Haag, ISBN 9789059514362, 208 pagina’s, € 25,- (€ 20,- voor leden van Consumentenbond, ook verkrijgbaar als e-book), te bestellen bij de Consumentenbond

Gepubliceerd op 6 augustus 2019