Recensie: ABC van de maagverkleining

Bariatrische chirurgie is ”hot”. Het aantal maagverkleiningen stijgt jaarlijks. Jubelverhalen in de media, maar de verhalen over de lichamelijke klachten na zo’n operatie worden meestal niet verteld. Dit boek vertelt wel het echte verhaal: met alle positieve maar ook vervelende details.

Overzicht van mogelijke operaties

Annette Born – de auteur van dit boek – is zorgcoördinator bij de Nederlandse Obesitas kliniek en heeft zelf bariatrische chirurgie ondergaan. Het viel haar op dat veel mensen aan het ingewikkelde traject van een maagverkleining beginnen zonder goed voor ogen te hebben wat hen te wachten kan staan. Ze besloot een boek te schrijven waarin ze geen onderwerp ongemoeid laat. Zo begint ze met een overzicht van alle mogelijk vormen van operaties die er zijn. Van maagband tot gastric sleeve en van duodenal switch tot distale gastric bypass. Bij elke ingreep legt ze uit wat er gebeurt, wat de voordelen zijn maar ook de nadelen, op zowel korte als de lange termijn. Ze geeft ook aan voor wie de ingreep geschikt is of juist niet. Born beschrijft dit allemaal in eenvoudige, duidelijke taal.

Specialisten en ervaringsdeskundigen

Born heeft het boek niet alleen geschreven op basis van eigen kennis maar ook hulp gehad van medisch specialisten en ervaringsdeskundigen. De medisch specialisten beantwoorden veelgestelde vragen die er leven rond deze ingreep. En de ervaringsdeskundigen vertellen openhartig hoe hun leven eruit ziet na bariatrie en of de operatie aan hun verwachtingen heeft voldaan.

Het echte ABC

Heel handig is het deel van het boek dat bestaat uit een abc van onderwerpen die van belang zijn. Het loopt letterlijk van aankomen en afvallen tot ziekenhuisopname en zorgverzekering. Daartussen staan onderwerpen als blij met je spiegelbeeld, drinken, onsmakelijke geluiden, mondgeur, omgaan met emoties, naadlekkages en vitaminetekorten. Kortom: geen onderwerp blijft onbesproken. Dat maakt dit boek niet alleen een aanrader voor iedereen die bariatrische chirurgie overweegt maar ook voor diëtisten die er meer van willen weten.

ABC van de maagverkleining, Wat staat je te wachten na een maagverkleining? Annette Born, uitgeverij lucht.nl, ISBN 9789492798541, 240 pagina’s, € 20,-

Gepubliceerd op 10 oktober 2019

Door Mary Stottelaar