Recensie: Aap op schoenen met een buikje

Wat krijg je als een journalist voor een boek heel diep in een onderwerp duikt? Vaak een goed boek. Maar wat krijg je als een journalist zelf helemaal dol is op het onderwerp? Vaak een minder goed boek. René Brant schreef een heel enthousiast boek over de evolutionaire kijk op gezondheid, maar liet zich soms te veel meeslepen.

Expeditie

Het boek begint met een verslag van een 10-daagse trektocht door de Pyreneeën onder leiding van Leo Pruimboom, een expert in de klinische Psycho-Neuro-Immunologie. Pruimboom liet de deelnemers, waaronder Brant, leven als een oermens: wandelen, klimmen, zelf je eten verzamelen/jagen en alleen drinken uit natuurlijke bronnen. Een bijzondere en intense ervaring natuurlijk en het is logisch dat zo’n expeditie veel indruk maakt. Maar de auteur lijkt alles klakkeloos op te schrijven wat Pruimboom tijdens de expeditie vertelt, zonder dit te checken. Zoals bijvoorbeeld dat je geen zonnebril op moet zetten, omdat je huid dan eerder verbrandt (je lijf krijgt volgens Pruimboom via het in de ogen binnenvallende zonlicht het signaal om pigment aan te maken). En dat dorst fantastisch is. Of dat de geur van rozemarijn en tijm het immuunsysteem prikkelt om wondjes sneller te laten genezen.

Interviews

Na het verslag van de louterende ervaring van de oermens in de Pyreneeën gaat Brant steeds meer leven als een jager/verzamelaar. In de rest van het boek jaagt en verzamelt hij – als geïnteresseerde en enthousiaste leek – kennis over dit onderwerp. Hij interviewt bijvoorbeeld dr. Remko Kuipers, arts en onderzoeker in het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis en auteur van “Het oerdieet  en prof. dr. Frits Muskiet, hoogleraar pathofysiologie en klinische chemische analyse, Universitair Medisch Centrum Groningen, maar hij leest vooral veel populairwetenschappelijk boeken, interviews en artikelen en citeert daaruit allerlei experts over bijvoorbeeld voeding, het darmmicrobioom, beweging, stress en de biologische klok. In de bronvermelding achterin het boek zie je dat Brant geen wetenschappelijke literatuur heeft geraadpleegd. Soms zijn die bronnen zo simpel als ‘Waarom koud douchen goed is voor lijf en leden weet ik deels uit eigen ondervinding, maar ik heb ook gebruik gemaakt van de website www.womenshealthmag.nl’. Het is al met al dus een hoogstpersoonlijke zoektocht, die weliswaar prettig is opgeschreven, maar die wél precies de kersen zijn die Brant zelf heeft geplukt. Conclusie: als je geïnteresseerd bent in de zoektocht van een journalist die wil leven als jager/verzamelaar: lees dan dit boek. Als je liever wat meer diepgang en onderbouwing zoekt, lees dan bijvoorbeeld dit boek van Remko Kuipers.

Aap op schoenen met een buikje. Een evolutionaire kijk op gezondheid, René Brant, Scriptum, ISBN 9789463191548, 245 pagina’s, € 20,99

Gepubliceerd op 23 augustus 2019