Recensie: 101 Mythes over voeding

Is fructose schadelijk voor de lever? Word je gelukkig van het eten van chocolade? En heeft het innemen van vitaminepreparaten een levensverlengend effect? Deze en andere vragen worden in het boek van de Consumentenbond “101 Mythes over voeding” onder de loep genomen en beoordeeld op een schaal van onzin tot wetenschappelijk bewezen.

Oostenrijkse wetenschappers

“101 Mythes over voeding” is samengesteld door wetenschappers van medizin-transparent.at, een project van de Oostenrijkse tak van stichting Cochrane. Cochrane toetst onder andere de wetenschappelijke relevantie van diverse studies. Van talloze mythes is gekeken of er ondubbelzinnig bewijs is voor de stelling en wat de kwaliteit is van het onderzoek. Het boek is vertaald, maar waar nodig is wordt verwezen naar adviezen van de Gezondheidsraad en het Voedingscentrum.

Overzichtelijk

Het boek is overzichtelijk ingedeeld. Ieder hoofdstuk bestaat uit een spread met een korte titel, bijvoorbeeld “Appelpitten & Gezondheid”. Daaronder staat de vraag: “Is het schadelijk om appelpitten in te slikken?”. Hieronder staat kort en krachtig de conclusie en vervolgens een duidelijke toelichting. Het boek zit goed in elkaar, op een foutje in een hoofdstuk over koemelk & lactose-intolerantie na. Bronnen ontbreken in het boek, wat het prettig leesbaar houdt. Wie nieuwsgierig is naar de bronnen kan naar de site www.gezondgids.nl/voedingsmythes. Daar is een uitgebreide literatuurlijst te vinden met daarin per artikel de besproken onderzoeken, artikelen en websites. Het boek heeft een frisse en no-nonsense vormgeving.

Conclusie

Een aanrader voor cliënten en patiënten die veel vragen hebben over voeding of voedingsmythes automatisch voor “waar” aannemen. Enige voedings- en gezondheidskennis bij je cliënten/patiënten is dan wel nodig. Niet iedereen kent termen als “studies met methodologische zwakheden” of weet dat LDL-cholesterol ongunstig is. Zelf kun je het boek gebruiken om vragen op je spreekuur over mythes onderbouwd te kunnen beantwoorden.

101 mythes over voeding, van alcohol tot xylitol, Consumentenbond, ISBN: 9789059514164, 192 pagina’s, € 26,50 (€ 21,- voor leden van de Consumentenbond). Ook verkrijgbaar als E-book (€ 17,- voor niet-leden en € 13,50 voor leden).

Het boek is te bestellen of te downloaden op de site van de Consumentenbond.

Gepubliceerd op 14 mei 2018

Door Christel Vondermans