“Peer education” werkt goed bij leefstijlverandering

Moeders met overgewicht en een laag inkomen willen het liefst van vergelijkbare moeders horen hoe ze het beste hun leefstijl kunnen verbeteren. Deze “peer education” is beter voor de motivatie en verbetert het voedingspatroon meer dan schriftelijke voorlichting, zo blijkt uit Amerikaans interventieonderzoek.  

Ervaringsdeskundigen 

Het onderzoek is uitgevoerd onder 212 moeders tussen 18 en 39 jaar met een laag inkomen. Ze hadden een BMI hoger dan 25 en kinderen jonger dan 5 jaar. De helft volgde gedurende 16 weken een interventie en de andere helft kreeg schriftelijk materiaal over een gezonde leefstijl. De interventie werd gegeven door “peers”: ervaringsdeskundigen uit dezelfde doelgroep. De deelnemers keken 10 video’s waarin deze peers vertelden over hun eet- en beweeggewoonten en over hoe ze omgingen met stress. Daarnaast bestond de interventie uit het volgen van 10 teleconferenties met een “peer support groep”.  

Meer zelfvertrouwen 

Na 16 weken vonden de onderzoekers gunstige effecten in de interventiegroep: de autonome motivatie (wat belangrijk is in iemands leven) was toegenomen, net als de zelfeffectiviteit (iemands vertrouwen in het vermogen om een taak uit te voeren). Ook bleek de vetinname van de interventiegroep gunstig veranderd en was er minder sprake van stress. De onderzoekers gaan nog analyseren of er ook gunstige effecten zijn op het beweegpatroon. Volgens de onderzoekers werkt een interventie met peers zo goed, omdat deelnemers er meer zelfvertrouwen van krijgen. Ze denken: ‘Als zij het kan, kan ik het ook.’  

Het onderzoek is gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Appetite 

Bron: Ohio State University 

Gepubliceerd op 16 juni 2020

Door Angela Severs

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.