Overgewicht en overgevoeligheid bij kinderen: hoe help je ouders?

Veel diëtisten en zorgprofessionals vinden het moeilijk om open en goed met kinderen en hun ouders over overgewicht te praten. Het onderwerp ligt vaak gevoelig en roept negatieve reacties op van kind of ouders. Cruciaal is echter de manier waarop je het onderwerp bespreekt en welke woorden je gebruikt. Dat werd duidelijk tijdens het symposium “Overgewicht en overgevoeligheid bij kinderen: hoe help je ouders op weg?”, dat op 8 maart in Utrecht werd georganiseerd door de Nederlandse Zuivel Organisatie. Een volle zaal met 230 diëtisten en zorgprofessionals kreeg talloze tips over het voeren van een respectvol gesprek en hoe je samen met ouders aan de slag kunt gaan met voedselovergevoeligheid en leefstijlverandering.

Boven een gezond gewicht

‘Het woordgebruik is belangrijk bij het ter sprake brengen van overgewicht bij kinderen’, stelde drs. Sanne Niemer, onderzoeker aan Vrije Universiteit Amsterdam. Zo zal Niemer het zelf nooit hebben over obese kinderen: ‘Een kind is meer dan alleen zijn of haar gewicht. Ik heb het liever over “boven een gezond gewicht” of “een gewicht dat minder goed past bij lengte en leeftijd”. Niemer adviseert om het probleem te “framen” in termen van groei en gezondheid. Niemer: ‘Vertel bijvoorbeeld: De meeste kinderen van dezelfde lengte en leeftijd hebben dit gewicht. Uw kind zit X kg boven dat gewicht.’ Verder adviseert ze om in de behandeling van kinderen met obesitas zo min mogelijk te focussen op de esthetische kant: ‘Het streven naar een ideaalgewicht is niet realistisch. Maar gezondheidseffecten zoals je fitter en beter voelen wel.’

‘Doorbreken gewoontes bij kinderen eenvoudiger’

De doelgroep kinderen wordt door professionals vaak als lastig ervaren. ‘Het werken met kinderen is inderdaad een uitdaging, want je moet bijvoorbeeld ouders erbij betrekken’, zo vertelde dr. Sanne Gerards, postdoc onderzoeker en docent aan Maastricht University. ‘Aan de andere kant is het een voordeel dat kinderen jong zijn, omdat ze nog maar relatief kort ongezonde gewoontes hebben. Dat maakt het doorbreken van die gewoontes eenvoudiger.’ Gerards adviseert om kinderen gezonde gewoontes aan te leren in de dagelijkse routine die ook makkelijk zijn vol te houden: ‘Kijk vooral naar wat een kind al doet en probeer dat gedrag met kleine stapjes gezonder te maken.’

Lees hier een uitgebreid verslag van het symposium.

Gepubliceerd op 19 maart 2018

Door Angela Severs

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.