NVD gaat sponsorbeleid onder de loep nemen

Foodwatch vindt dat de Nederlandse Vereniging van Diëtisten (NVD) zich teveel laat sponsoren door de voedingsmiddelenindustrie. In een rapport roept deze voedselwaakhond diëtisten op hiertegen in actie te komen. De Nederlandse Vereniging van Diëtisten (NVD) heeft in een uitzending van Radar gezegd het sponsorbeleid onder de loep te nemen.

Schijn van belangenverstrengeling vermijden

In het rapport noemt foodwatch voorbeelden van sponsoring en samenwerking met de voedingsindustrie, zoals een geaccrediteerd congres over koolhydraten, georganiseerd door het Kenniscentrum suiker & voeding. ‘Het is waar dat de NVD gelden ontvangt om activiteiten mogelijk te maken zoals scholing, bijeenkomsten en goede informatievoorziening’, zo stelt de NVD in een statement. ‘De NVD en de diëtisten hebben codes en gedragsregels om te waarborgen dat deze gelden geen invloed hebben op het beleid van de NVD of het onafhankelijke en objectieve advies van de diëtist.’ De NVD wil echter elke schijn van belangenverstrengeling vermijden. Daarom gaat de NVD acties ondernemen om de onafhankelijkheid en objectiviteit van de diëtist te onderstrepen.

Acties van de NVD

De eerste actie gaat over het sponsorbeleid. Een onafhankelijke externe partij zal gevraagd worden om dit beleid te toetsen. Op basis van de uitkomsten bekijkt de NVD of het sponsorbeleid aanpassing behoeft. Verder gaat de NVD nog intensiever in gesprek met diëtisten over de huidige gedragscode. Tenslotte wil de NVD dat er binnen de maatschappij ook een discussie op gang komt over publiek-private samenwerking. De NVD vindt dat gezonde voeding en leefstijl alleen gerealiseerd kan worden in samenwerking tussen vele partijen: overheid, zorgverzekeraars, zorgverleners, wetenschappers, voedingsindustrie en retail.

Aandacht in Radar

Het televisieprogramma Radar besteedde op 21 oktober aandacht aan dit onderwerp. Janet Noome, diëtist, sprak daarin haar zorgen uit over de sponsoring, met name door het Kenniscentrum suiker & voeding. Volgens Prof. Jaap Seidell, hoogleraar Voeding en Gezondheid aan de Vrije Universiteit in Amsterdam kan het bijna niet anders dan dat de NVD moet samenwerken met de voedingsindustrie. Hij vertelde in het programma: ‘Er is eigenlijk geen beroepsgroep die de afgelopen tientallen jaren zo is afgeknepen in de zorg als de diëtisten. Ze krijgen bijna niks vergoed. Dus ik snap wel dat je ook financiële middelen nodig hebt om dingen te kunnen doen voor de leden.’ Sommige sponsors maken ook dieetvoeding of medische voeding, maar daar ligt volgens Seidell wel de grens: ‘Je hebt ook sponsoring van bedrijven die alleen ongezonde voeding maken. Die willen graag dat het imago daarvan verbetert en dat dat ook onder de aandacht van de diëtist wordt gebracht. Dat is, denk ik, onacceptabel.’ Bianca Rootsaert, directeur van de NVD, kondigde aan het einde van het programma aan dat ze liefst een onafhankelijk fonds zou willen instellen, waarin voedingsmiddelenproducenten donaties kunnen doen voor deskundigheidsbevordering van de diëtist.

Kenniscentrum suiker & voeding

Naar aanleiding van de Radar-uitzending heeft het Kenniscentrum suiker & voeding een verklaring uitgebracht. Daarin nodigt directeur dr.ir. Janine Verheesen foodwatch en Radar uit om aan te geven welke feitelijke onjuistheden het kenniscentrum heeft gecommuniceerd. Overigens schreef diëtist Karine Hoenderdos bijna 2 jaar geleden al een column over sponsoring door Kenniscentrum suiker & voeding en onlangs over commercie in de diëtetiek. De Australische diëtistenvereniging heeft eind 2018 alle banden met sponsors verbroken naar aanleiding van een enquête onder de leden.

Gepubliceerd op 23 oktober 2019

Door Angela Severs

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.