Nutri-Score blijft discussiepunt 

De invoering van het Nutri-Score-logo, bedoeld om consumenten te helpen gezondere voedingskeuzes te maken, blijft voor verdeeldheid zorgen binnen Europa. Hoewel het logo inmiddels vrijwillig is ingevoerd in landen zoals Nederland, Frankrijk en Duitsland, ligt een EU-brede invoering nog steeds stil. 

Uitstel van besluitvorming

De Europese Commissie wilde in 2023 een geharmoniseerd voedingskeuzelogo vaststellen, maar deze beslissing is uitgesteld. Nutri-Score leek lange tijd de favoriet vanwege de wetenschappelijke onderbouwing, maar de weerstand vanuit bepaalde lidstaten heeft de besluitvorming vertraagd. Vooral Italië en Portugal hebben grote moeite met de Nutri-Score-scores voor enkele van hun traditionele voedingsproducten zoals olijfolie en Parmezaanse kaas.  

Invoering op huismerkproducten

Ondanks het uitblijven van een EU-brede standaard, is het logo al op veel producten geplaatst door grote supermarktketens zoals Albert Heijn, Lidl, Aldi, het Belgische Delhaize en Carrefour en het Franse Auchan. Supermarktketen Albert Heijn heeft in sommige productcategorieën meer dan 90 procent van zijn huismerkproducten voorzien van een Nutri-Score. Lidl Spanje heeft aangekondigd Nutri-Score uiterlijk in 2026 op haar volledige assortiment te implementeren.  

Kritiek op vrijwilligheid

Merkfabrikanten zetten minder vaak het Nutri-Score-logo op hun verpakkingen. Bij een score lager dan A of B, lijken merkfabrikanten zich te beroepen op het vrijwillige karakter van het voedingskeuzelogo. Zo besloot Danone om het logo van zuivel- en plantaardige dranken te halen, omdat deze producten door een (wetenschappelijk getoetste en onafhankelijke) aanpassing van de onderliggende algoritmes een slechter label zouden krijgen. Dat veel producten met een minder gunstige score vaak niet worden voorzien van het logo, belemmert de betrouwbaarheid voor consumenten.  

EU-brede afspraken

Zonder EU-brede afspraken blijft de invoering gefragmenteerd en de effectiviteit beperkt. Consistentie en transparantie zijn belangrijke voorwaarden zodat de consument voor een winkelschap op basis van het voedingskeuzelogo daadwerkelijke een geïnformeerde en hopelijk ook gezondere keuze kan maken.  

Bron: RaboResearch 

Gepubliceerd op 28 november 2024

Door Sophie Luderer

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.