Nieuwe MDL Hulplijn voor patiënten 

Veel mensen met maag-, darm- of leverklachten missen duidelijke en praktische uitleg over hun aandoening. Daarom lanceert het MDL Fonds de MDL Hulplijn: een telefonisch aanspreekpunt waar patiënten terechtkunnen voor tips, betrouwbare informatie en een luisterend oor. 

Praktische hulp en betrouwbare informatie

‘Artsen spelen een belangrijke rol bij diagnose en behandeling, maar veel patiënten hebben behoefte aan extra uitleg en ondersteuning’, zegt Mariël Croon, directeur van het MDL Fonds. ‘Met de MDL Hulplijn helpen we mensen meer grip te krijgen op hun klachten en verlichten we tegelijk de druk op de zorg.’ De nieuwe hulplijn is er niet alleen voor mensen met PDS, maar ook voor patiënten met andere maag-, darm- of leveraandoeningen, zoals de ziekte van Crohn, brandend maagzuur of kanker aan een van de spijsverteringsorganen. Bellers krijgen een ervaringsdeskundige aan de lijn die praktische tips en betrouwbare informatie geeft (ontwikkeld samen met MDL-artsen) en waar nodig doorverwijst naar extra hulp. 

Grote behoefte aan extra ondersteuning

Ruim twee derde (69 procent) van de mensen met het prikkelbaredarmsyndroom (PDS) vindt de adviezen van de zorgverlener onvoldoende om goed met klachten om te gaan. Bijna een derde (30 procent) zegt zelfs na de diagnose helemaal geen verdere adviezen te hebben ontvangen. Dat blijkt uit een peiling onder 1.341 mensen met PDS, uitgevoerd door het MDL Fonds en de Prikkelbare Darm Syndroom Belangenorganisatie (PDSB). 

Adviezen niet toereikend

Hoewel veel patiënten wel advies krijgen, bijvoorbeeld dieetadviezen, voelt 52 procent zich teleurgesteld omdat de adviezen niet toereikend zijn. Volgens het onderzoek heeft 36 procent slechts gedeeltelijk manieren gevonden om beter met klachten om te gaan. Veel mensen zijn vooral op zoek naar meer duidelijkheid over behandelopties (59 procent), adviezen over voeding, leefstijl en ontspanning (54 procent) en betrouwbare informatie over hun aandoening (42 procent). Leefstijlaanpassingen kunnen vaak klachten verlichten, maar kennis hierover ontbreekt regelmatig. Ruim twee derde (69 procent) van de ondervraagden kent bijvoorbeeld de PDS-keuzehulp niet.  

Bron: MDL Fonds  

Gepubliceerd op 21 oktober 2025

Door Sophie Luderer

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.