Niemand wacht op een Vinkje 2.0

Is er iets ergs gebeurd sinds het Vinkje weg is? Zijn er consumenten die vertwijfeld voor de schappen in de supermarkt staan en niet weten wat ze moeten kiezen? Is Nederland massaal ongezonder gaan eten? Zijn er diëtisten die nu met hun voorlichting in de knoop komen?

Welnee.

Niemand mist het Vinkje.

Behalve dan het communicatiebureau dat het Vinkje, de campagne, de website, de materialen en het toelatingsbeleid bedacht. Plus de voedselfabrikanten die niet meer goede sier kunnen maken met hun “gezonde” chips of koekjes.

Daarom is het zo verbazingwekkend dat ik deze alinea aantrof in het recent verschenen Nationaal Preventieakkoord: “Consumenten willen zelf ook bewust gezonde keuzes kunnen maken. Om hierin te faciliteren wil de rijksoverheid uiterlijk in 2020 een nieuw breed gedragen voedselkeuzelogo introduceren, op basis van een gedegen en onafhankelijk consumentenonderzoek. Dat moet nadrukkelijk aansluiten bij de manier waarop mensen hun keuzes maken, begrijpelijkheid voor de consument is leidend. Bij de ontwikkeling van het nieuwe logo worden de criteria van de Schijf van Vijf uitdrukkelijk verwerkt.”

Er komt dus – uitdrukkelijk en nadrukkelijk en leidend – een nieuw voedselkeuzelogo. Het Vinkje 2.0, zal ik maar zeggen. Nu ga ik twee dingen voorspellen. Ten eerste: hetzelfde Haagse communicatiebureau gaat deze klus weer opeisen en krijgen (en per saldo verandert er dan niets). Ten tweede: ook dit Vinkje zal een speledingetje worden van de voedingsindustrie. Een triomfantelijke trofee voor het sjoemelen met portiegrootte of het ceremonieel weglaten van een paar gram suiker, wat milligrammen zout of (nog erger) voor het weglaten van vet.

Ik pleit voor een omgekeerd Vinkje. Een Vinkje 3.0, dat geen verleiding zal zijn, maar juist een waarschuwing voor de consument. Het Vinkje 3.0 moet in 2020 leidend, uitdrukkelijk en nadrukkelijk prijken op elk sterk bewerkt product. Van deze producten is immers bekend dat ze het risico op welvaartsziekten zoals kanker verhogen en dat ze de voeding ongezonder maken. Groot voordeel: er is al een compleet onderbouwd NOVA classificatiesysteem. Nu alleen nog even het Vinkje 3.0 plakken op die 70 procent van alle supermarktproducten… Klaar. Dat schept pas écht duidelijkheid.

Gepubliceerd op 24 november 2018

Door Karine Hoenderdos

Reageer op dit artikel

  1. Gerda Wilhelm 9 december 2018 at 01:47 - Reply

    Volkomen met je eens Karine!!

    • Beroep: Diëtist
  2. Jose Veen - Roelofs 28 november 2018 at 18:08 - Reply

    Vinkjes maken geen indruk. mensen willen concrete aanduidingen . eenvoudig en duidelijk.
    wat is gezond, wat is minder gezond. iets scoren op ongezond werkt niet, mensen willen niet belerend tegemoet getreden worden.
    Steek positief in op bewustwording. En geef mensen de juiste tool om met hun dagelijkse voeding om t e gaan. Ik doe dat al jaren
    mbv het stippenplan. Het stoplicht idee maar dan nog wat eenvoudiger uitgewerkt .

    • Beroep: Diëtist
  3. Cora Berndt 27 november 2018 at 12:42 - Reply

    Ik ben het hier 100% mee eens! Mensen die letten op ‘vinkjes’ worden vooral misleid of verleid…. En de voedingsmiddelenindustrie blijft er lachend met een goed gevulde portemonnee vandoor gaan.

    • Beroep: Diëtist
  4. Judith Rondeel 27 november 2018 at 10:52 - Reply

    Ik deel geheel je mening!! Hebben ze dan niks geleerd van Vinkje 1.0??

    • Beroep: Diëtist

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.