Minder verkoop biologisch en vleesvervangers

De afgelopen jaren nam de verkoop van biologische producten en vleesvervangers flink toe. Aan deze stijging is nu een eind gekomen. Het eerste half jaar van 2022 kozen consumenten vaker voor de goedkope optie. Dat blijkt uit onderzoek van Marktonderzoeker IRI.

Daling koopkracht

Tijdens de coronapandemie was er een sterke groei te zien van de verkoop van biologische producten. Door de stijgende inflatie en financiële onzekerheid kiezen mensen nu vaker voor de goedkopere -niet biologische- variant. Deze ontwikkeling is nu vooral nog te zien in reformwinkels en speciaalzaken, en nog in mindere mate in supermarkten. Land- en Tuinbouworganisatie Nederland merkt dat consumenten weer vaker kiezen voor eieren zonder keurmerk en er minder vraag is naar luxe en biologische fruit en groente. Ook wordt er minder kwaliteitsvlees verkocht omdat mensen minder vaak naar de slager gaan.

Minder vleesvervangers

Ook de groeiende verkoop van vleesvervangers stagneert. In 2020 nam de verkoop van vleesvervangers nog toe met 34 procent. In het eerste half jaar van 2022 daalde de verkoop met 5 procent, ondanks dat het prijsverschil met gewoon vlees minder groot is geworden. Volgens producent van huismerk-vleesvervangers Schouten Europe kiezen mensen door onzekerheid over de toekomst weer eerder voor traditionele recepten met vlees, en speelt mogelijk ook de smaak van vleesvervangers een rol.

Bron: NOS

Gepubliceerd op 4 oktober 2022

Door Marjolein Streur

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.