Minder braaf, meer geld

Vrijgevestigde diëtisten worden voortdurend geplaagd door allerlei regels, formulieren, dreigende brieven, raadselachtige voorschriften en uitzonderingen van zorgverzekeraars. Voor het indienen van de declaraties moet je precisie, engelengeduld en een uitstekend incasseringsvermogen hebben. Na het indienen moet je steeds maar hopen dat de factuur goedgekeurd wordt en dat je het geld alstublieft mag ontvangen. De uren voor de ingewikkelde administratie worden natuurlijk niet vergoed, en mag je ook niet verdisconteren in het (vastgestelde) tarief.

Het wordt nog erger als je soms een cliënt hebt voor wie je meer werk moet verrichten, of voor wie je extra uren of vergoeding wilt aanvragen. Bijvoorbeeld voor revalidatie van COVID-19, een ingewikkelde allergie, kanker, een eetprobleem, een kind. Dat aanvragen kost enorm veel moeite, extra administratie en het antwoord is vrijwel altijd ‘nee’.

O, en dan zijn er nog de moedige diëtisten die geen zin hebben om contracten met zorgverzekeraars te tekenen. Zij ontvangen licht dreigende brieven dat hun tarief te hoog is, en niet “marktconform” (terwijl juist de tarieven van de zorgverzekeraar natuurlijk niet marktconform zijn – wat een kafkaiaanse toestanden toch). De cliënten krijgen nooit het volle pond vergoed en er komen steeds meer regeltjes om de moed van deze diëtisten te ontmoedigen, zodat het principe van de “vrijheid van zorgverlener” steeds meer wordt uitgehold.

Diëtisten, je kunt het systeem niet veranderen. Zorgverzekeraars hebben macht. Maar je kunt wél wat minder braaf zijn en zand in de machine strooien. Ik heb hier wat tips.

Allereerst: vraag je cliënten om na overschrijding van de schamele 3 uur per jaar altijd een klacht te sturen naar hun zorgverzekeraar. ‘Hallo Zorgverzekeraar, waarom krijg ik mijn dieetzorg niet vergoed?’ Stel voor hen een mooie klachtbrief op, die je cliënt zo kan doorsturen. Want weet je, we accepteren nu dat die 3 uur een vast gegeven is. Maar: niks staat vast in het leven. Als patiënten massaal in protest komen, zullen zorgverzekeraars zich achter de oren gaan krabben. In stilte accepteren levert sowieso niks op.

Ten tweede: declareer sowieso altijd het maximale wat er te declareren valt. Elke minuut. Ook al gaat dat van de tijd van je cliënt af. Werk nooit voor niks! Ik zag laatst dit nieuwsbericht van de NVD, over code 6006, een vergoeding voor het uitwerken van een individueel dieetadvies. In het nieuwsbericht wordt opgeroepen deze code vaker te gebruiken, omdat die anders verdwijnt. Nou: huppakee! Als wij ons blijven plooien voor het bestwil van de cliënt, dan zijn we echt een dief van onze eigen portemonnee, en uiteindelijk ook die van de cliënt.

Ten derde: bundel krachten. Wissel bijvoorbeeld in de Facebookgroep voor diëtisten je beste declaratietips, geheime codes, standaardbrieven voor zorgverzekeraars, klachtbrieven voor cliënten en boze mails uit. We hoeven niet allemaal stuk voor stuk het wiel uit te vinden. Samen ben je sterker.

Ten vierde: blijf aandacht vragen voor het uitknijpen van de eerstelijns dieetzorg. Deel elk schrijnend voorbeeld op social media, benader de pers, hang posters op in je spreekkamer.

Ten vijfde: overweeg goed of je die contracten wel moet tekenen.

Ik wens jullie veel succes, moed en uithoudingsvermogen. O ja: en geld.

Gepubliceerd op 29 november 2021

Door Karine Hoenderdos

Reageer op dit artikel

  1. Cora Berndt 2 december 2021 at 15:14 - Reply

    Wat een rake en vooral ook bemoedigende tekst Karine, dank je!
    Een diëtist die een eigen praktijk heeft zonder collega’s kan zich wel eens alleen (of nog erger eenzaam voelen). Of soms een arme sukkel want we harken te weinig geld binnen… en spenderen wellicht teveel tijd aan onze patiënten en cliënten omdat we iedereen zo graag willen helpen… Ten koste van onze geldelijke verdiensten!
    Dit jaar had ik voor het eerst een contract met alle verzekeraars: wat hebben die onderling ook rare afwijkende tarieven! Dat alleen al is toch niet logisch? En dan gaan die verzekeraars voor ons bepalen wat we mogen doen, hoe we onze patiënten moeten behandelen, binnen een veel te korte tijd.
    Gelukkig zijn er ook altijd mensen die bereid zijn na die 3 uur zelf te betalen voor hun consulten. Dat betekent dat we niet te bang moeten zijn om dit dan ook op te pakken en uit te leggen aan onze patiënten. Late we elkaar moed in blijven spreken en elkaar een beetje ‘opjutten’…ok?

    • Beroep: Diëtist
  2. Aafke Buitelaar 2 december 2021 at 11:52 - Reply

    Geweldig goed artikel ! En inderdaad, we moeten dit echt meer in de publiciteit brengen. Ik ben ook in voor een brief meegeven aan clienten als de 3 uur op zijn. Ik werk zonder contracten en krijg ook sinds dit najaar ‘dreigbrieven’van VGZ. Ik schrok erg van het percentage van 99% wat in de brief werd genoemd en dacht dat ik misschien een fout had gemaakt in tarief of aantal minuten. Dat was niet zo. Dus nagevraagd wat met de 99% hoger werd bedoeld… Bleek te gaan om het percentage diëtisten die wel het tarief van VGZ hanteert, en waar ik dus boven zit. Vervelende van deze brieven is wel dat het ook weer tijd kost om een reactie te sturen. Heeft iemand ervaring ermee wat er gebeurt als je niet reageert? Ik zal deze vraag ook in de fb groep stellen.

    • Beroep: Diëtist
  3. Judith 2 december 2021 at 11:02 - Reply

    Hoi Karin,
    Echt super je blog!
    Ik werk al jaren zonder contracten ( muv Menzis) tot volle tevredenheid.
    Hou dus wel een klein lijntje nog met Menzis.
    Maar die 3 uur van Menzis declareer ik wel in 3 consulten, dan kom ik redelijk overeen met mijn uurtarief.

    En ook fijn te lezen dat er ook collega’s zijn die ook brieven van zorgverzekeraars hebben ontvangen mbt uurtarief…haha.
    Die zorgverzekeraars zijn van de zotte!

    Een brief aan klanten meegeven vind ik een goede zet! Ben zelf niet goed in schrijven, mss een collega? Prima te delen via de facebook groep Red de dietist!

    • Beroep: Diëtist
    • Indien anders: PNI therapeut
  4. Danny krijgsman 2 december 2021 at 09:25 - Reply

    Interessante blog! Ik ben net een jaar voor mijzelf begonnen (vrijgevestigd en niet-gecontracteerd) en loop hier ook erg tegen aan.

    Ik heb er uren werk inzitten en zou met iemand sparren over hoe ik mijn facturen opstel.

    PS: vanuit de aanvullende zorgverzekering heb je vaak ook nog een vergoeding onder de noemer ‘voedingsadvies’. Die kan je ook gebruiken!

    Volgens mij doe ik het nu goed maar als ik iemand anders kan helpen, voel je vrij contact op te nemen!

    Als iemand interesse heeft: http://www.fitologie.nl kan je mijn contactgegevens inzien.

    Op naar minimaal 5 uur vanuit de basisverzekering! :)

    • Beroep: Gezondheidswetenschapper
    • Indien anders: Dietist
  5. Frank Conijn 2 december 2021 at 03:05 - Reply

    Precies dezelfde problemen spelen bij de eerstelijns fysiotherapeuten! Wellicht is er al goed contact tussen de twee beroepsorganisaties hierover, maar zo niet, dan zou dat er wel moeten komen.

    • Beroep: Anders
    • Indien anders: Fysiotherapeut
  6. Ellen Govers 1 december 2021 at 18:00 - Reply

    Helemaal gelijk Karine! Goed dat je het weer eens opschrijft. Als Covid weer onder controle is toch maar weer de barricaden op. De patiënten verdienen dat! Ze hebben recht op goede zorg. Heb je trouwens wel eens uitgerekend wat een diëtist die als leefstijlcoach een GLI uitvoert per uur verdient? Dan springen de tranen je helemaal in de ogen.

    • Beroep: Diëtist
  7. Marie-José Torenvliet 1 december 2021 at 15:47 - Reply

    Dag Karine, vorig jaar deze tijd schreef je ook een column over cijfers en “interviewde” je mij hiervoor. De cijfers van mijn praktijk bleken enorm af te wijken.
    Nu wederom. De code 6006 bleek in 15 % van het declaratieverkeer gebruikt te zijn. Ik heb net voor jou mijn cijfers over de 11 maanden die het jaar 2021 oud is bekeken en daarbij alleen de reguliere diëtetiek erin meegenomen (dus geen ketenzorg en ook geen COVID herstelzorg) en bij ons is het 40 %.
    Wij letten er expliciet op: stuur je iemand een persoonlijk advies, dan declareer je altijd minimaal 15 min op code 15. Soms betekent dat dat je een beetje creatief boekhoudt: stel je ziet iemand 25 minuten face tot face en je stuurt als diegene de deur uit is nog een samenvatting van de gemaakte afspraken voor de aankomende periode. Dan zou je dus voor een vervolgconsult 30 minuten declareren onder code 6000, maar dan wringt dat bij mij, want ik heb ook wat toegestuurd. Dus dan maken we ervan 15 minuten consult op code 6000 en 15 min op code 6006. Samen ook 30 min. ;-)
    Voor ons is dit ook een bijna tweemaandelijks onderwerp van gesprek. Mijn 2 collega’s vinden het ook ingewikkelder om de juiste WAARDE te geven aan het werk dat ze verrichten. We hebben recent een (tweede) teamcoachingssessie o.a. hier aan besteedt. Want ik denk dat het naast een kwestie van cijfertjes (fijn dat het SEO onderzoek er staat en steeds meer ZV gehoor hieraan geven door hun tarieve te verhogen) het vooral een gevoel van eigenwaarde is.
    Het grootste euvel zit hem in de 3 uur die in de basisverzekering zit. ik vind het ronduit een belediging. Neem de bariatrie: niet alleen opboksen tegen een ingreep die € 10.000 kost maar ook met lede ogen moeten aanzien dat “ze” mensen hiermee moedwillig ondervoed laten raken en mijn collegadiëtisten ermee instemmen dat de bariatriepatiënt op minder dan 1000 kcal per dag leeft en “op z’n kop” krijgt als hij/zij na de honeymoonfase weer aankomt omdat ze 1700 kcal eten!
    Niet zelden treffen wij mensen op ons spreekuur die voorafgaand aan de OK een paar maanden begeleiding willen en NOG NOOIT een diëtist hebben bezocht!!
    Daarnaast krijgen we steeds complexere ziektebeelden op het spreekuur en treffen niet zelden doodzieke mensen aan onze tafel die niet zozeer doodgaan, maar wel al tientallen jaren dolen op zoek naar een oplossing voor hun voedingsprobleem. Ik heb voor mijzelf besloten dat ik NIET bijdraag aan het in stand houden van de krappe 3 uur. ik weiger dingen in mijn vrije tijd te doen en ik weet dat ik uitsluitend declareer wat ik direct besteed aan de cliënt, dus hoef ik me niet schuldig te voelen.
    Ik heb overigens in 2020 van 1 ZV het contract geweigerd (van CZ), omdat hun tarief zo belachelijk achter bleef, maar dat vond ik ook weer erg omslachtig en tijdrovend, naast het oneerlijke systeem wat ze hanteren.
    Ik hoop van harte dat mijn collega’s bij zo’n schrijven van een ZV vooral de durf hebben om te zeggen: waar bemoei je je mee? Als je het antwoord echt wilt weten, dan mag je een heel spreekuur bij me bijwonen en dan krijg je nog heerlijke thee en een gezonde lunch ook. Laat maar komen!
    Maar die brief, das een goed idee! Wie deelt hem met mij? Wel een beetje creatief graag, zodat er tenminste ook een glimlach op het gezicht van de lezer verschijnt….en een beetje smijten met wat cijfertjes doet het ook altijd goed.

    • Beroep: Diëtist
    • Cora Berndt 2 december 2021 at 15:03

      Wat duidelijk en gedreven geschreven Marie-José. Ik had vorig jaar ook niet met alle verzekeraars een contract (o.a. niet met CZ). Ze hebben met z’n allen zoveel macht (en geld…). Terwijl het doel eigenlijk zou moeten zijn dat we met z’n allen in ons land een goede gezondheidszorg willen hebben die we constant bij kunnen stellen obv nieuwe kennis en ervaringen…
      Ik merk dat patiënten het wel snappen dat als de verzekeraar niet meer vergoedt, dat ze dan zelf de vervolgconsulten moeten / wel willen betalen, afh. van hun financiële situatie (dat dan weer wel, wat heel triest is: hoe minder inkomen hoe kleiner het pakket aan zorg dat ze nemen, dus… :-(

      • Beroep: Diëtist
  8. Maaike 1 december 2021 at 14:36 - Reply

    Wat een heerlijk artikel Karine! Zo waar. Ik heb nooit contacten getekend en dit werkt voor mij prima. Geeft een veel beter gevoel om een tarief te hanteren dat aansluit voor wat je product/dienst waard is i.p.v. het uitgeknepen gevoel te hebben. En dit maakt dat je je werk met veel meer positieve energie kan doen én daardoor juist ook de hoogste kwaliteit kan bieden. Dit merkt de klant uiteindelijk ook. Goede ideeën en tips omschrijf je.

    • Beroep: Diëtist
  9. Esther van Etten 1 december 2021 at 10:09 - Reply

    Geweldig Karine! Ik herken de voorbeelden:) Het niet tekenen van contracten was voor mij de allerbeste beslissing. Minpunt: niet gecontracteerde dietisten worden als ondeskundig en duur gezien. Ik kreeg dus laatst een brief waarom mijn uurtarief niet “marktconform” is. Fijn dat je dit punt wederom in de spotlight zet. Ons werk is meer waard dan de schamele drie uur.

    • Beroep: Diëtist
  10. Svetlana van der Bom 1 december 2021 at 07:10 - Reply

    Briljant uitgelicht! Dank je wel Karine!

    • Beroep: Diëtist
  11. Ingrid Kop 1 december 2021 at 02:49 - Reply

    Nog nooit heb ik met contracten gewerkt en daar ben ik erg tevreden mee. Ik was net van plan mijn tarief misschien naar 85 per uur te verhogen. Nu weet ik het zeker. Al was het maar om de verzekeraar extra werk te bezorgen…..

    • Beroep: Diëtist

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.