Merendeel aanbod in supermarkten nog steeds ongezond
Supermarkten zetten consumenten nog steeds aan tot ongezond eten, ondanks beloftes. Slechts 43 procent van het aanbod bestaat uit producten uit de Schijf van Vijf. En 83 procent van de aanbiedingen zijn voor ongezonde producten. Dit blijkt uit de nieuwste editie van de Superlijst Gezondheid.
Superlijst Gezondheid
De Superlijst Gezondheid is een ranglijst van denktank Questionmark in samenwerking met de gezondheidsfondsen Diabetes Fonds, Hartstichting, Maag Lever Darm Stichting en Nierstichting. Sinds 2020 wordt elke 2 jaar onderzocht in hoeverre supermarkten verbeteringen doorvoeren in hun doelen en rapportage, assortiment, aanbiedingen en winkelinrichting.
Ongezonde producten overheersen
In 2018 maakten supermarkten binnen het Nationaal Preventieakkoord afspraken met de overheid om gezond eten en drinken te stimuleren. Uit de nieuwste metingen blijkt dat het merendeel van het aanbod nog steeds ongezond is. Vergeleken met de vorige meting uit 2022 bevat het onderzochte aanbod in 2024 slechts 3 procent meer producten uit de Schijf van Vijf (van 40 naar 43 procent). Frisdranken worden nog volop met kwantumkortingen gepromoot en kindermarketing blijft onverminderd aanwezig.
Budgetsupers doen het relatief goed
Opvallend is dat Lidl en Dirk zich als budgetsupermarkten sterker inzetten voor gezondheid dan marktleiders als Albert Heijn en Jumbo. Ekoplaza komt als beste uit de ranglijst. Verder is het bemoedigend dat bijna alle supermarkten voor het eerst concrete doelen stellen om het aandeel Schijf van Vijf-producten in hun verkoop te vergroten.
Krachtig optreden overheid nodig
Ongezonde voeding is één van de belangrijkste vermijdbare doodsoorzaken in Nederland en leidt jaarlijks tot 13.000 doden. Supermarkten spelen een cruciale rol in het eetpatroon van consumenten, aangezien 70 procent van wat mensen eten hier vandaan komt. Diena Halbertsma, woordvoerder namens de 4 gezondheidsfondsen, die samenwerken binnen het programma Gezonde Generatie: ‘Opnieuw blijkt dat de sector zelf niet in staat is om de noodzakelijke veranderingen door te voeren. Wij willen dat onze kinderen gezond kunnen opgroeien. Het is daarom de hoogste tijd dat de overheid krachtig optreedt, zodat alle supermarkten verplicht worden om hun assortiment, aanbiedingen en winkelinrichting gezonder te maken. Zonder zo’n wettelijke aanpak beloont de marktwerking vooral de supermarkten die achterblijven op het gebied van gezondheid.’
Bron: Questionmark
Gepubliceerd op 6 december 2024
Door Angela Severs