Maar ja, de patiënten hebben je nodig

Het begon allemaal zo mooi. Je had al wat werkervaring, een beetje gescharreld hier en daar, invalklusjes gedaan. Maar nu wilde je eens voor het écht. Een langdurige relatie, zekerheid. Je greep dus je kans toen die fantastische vacature langskwam, schreef de meest gemotiveerde brief die je kon schrijven, zette je beste beentje voor op het sollicitatiegesprek en ja: je werd aangenomen als diëtist in het Caresq Zorginstituut (CZ).
Wat was je blij. En wat ging het goed. Je kreeg je eigen afdeling toegewezen: nierziekten. Je dook in de materie, overlegde met collega’s, deed langzaam maar zeker ervaring op en je onderhield contact met de verpleegkundigen, paramedici, voedingsassistenten, artsen.
Het ging een jaar goed. Het ging twee jaar goed.
Toen begon het te wringen. Je werkte fulltime, maar waarom kon je dan toch nauwelijks rondkomen? Je besprak het met je collega’s. Die vertelden dat het salaris al 12 jaar vast stond. Eigenlijk ging iedereen er dus langzaam maar zeker op achteruit, want de kosten waren natuurlijk wel gestegen. Dat was gek.
Maar ja, het werk was zo leuk. En de patiënten hadden je nodig.
Over die patiënten gesproken. Het management begrootte maar 3 uur dieetadvisering per jaar per patiënt. Hadden patiënten ingewikkelde problemen, kregen ze complicaties of raakten ze ondervoed? Dan moesten ze het extra dieetadvies uit eigen zak betalen. Veel patiënten hadden daarvoor het geld niet. Daarom werkte je keihard om zoveel mogelijk advies te proppen in die drie uur. Vaak deed je er uit je eigen tijd nog wat kwartiertjes bij. Je had het gevoel dat je continu aan het dweilen was met de kraan open.
Maar ja, de patiënten hadden je nodig. En het werk was zo leuk.
Toen begon het management extra eisen te stellen. Hoeveel scholing je moest doen per jaar. Hoe snel je de telefoon moest beantwoorden. De administratie, het overleg met mantelzorgers van je patiënten en het overleg met je collega’s moest je voortaan in je vrije tijd doen, want deze indirecte uren werden niet vergoed.
Maar ja, het werk was zo leuk. En de patiënten hadden je nodig.
Het management verzon nog iets. Ze wilden weten hoe de kwaliteit van je werk was. Dus moest je de patiënten bij elk gesprek vragen om een formulier in te vullen. Het bijbehorende systeem heette PREM (Pesterige Rare Ergerlijke Meetmethode). Het opvallende was: jij moest zelf de kosten van dit PREM-systeem betalen.
Maar ja, de patiënten hadden je nodig. En het werk was zo leuk.
Je besloot in actie te komen. En al je diëtetiekcollega’s met je, net zoals de andere paramedici. Collega’s uit andere zorgcentra door het hele land sloten zich ook aan. Jullie gingen naar Den Haag, het was een hele stoet. De eisen werden besproken in de Tweede Kamer. Je had goede hoop.
Want ja, het werk was zo leuk. En de patiënten hadden je nodig.
En, hoera! Er kwam een aanbod van de directie van het CZ. Je kreeg loonsverhoging!
Het was 20 cent per kwartier.
Je verbrak je contract.

Gepubliceerd op 30 augustus 2019

Door Karine Hoenderdos

Reageer op dit artikel

  1. Janneke 6 september 2019 at 09:48 - Reply

    Steengoed!! Heel goede column!

    • Beroep: Diëtist
  2. Nienke ten ahoor Aukema 3 september 2019 at 17:27 - Reply

    Prachtig verwoord Karine.
    Het is onbeschrijflijk vernederend voor effectieve therapie.

    • Beroep: Diëtist
    • Indien anders: Journalist
  3. Suzan Bijleveld 3 september 2019 at 13:38 - Reply

    Wat een goed geschreven artikel!
    Kan dit niet breed gedeeld worden?

    • Beroep: Diëtist
  4. Lous Stalenhoef 3 september 2019 at 10:20 - Reply

    Wat een goede kolom! Ik benijd jullie niet. Eerlijk gezegd vind ik het op het moment niet zo heel erg om met pensioen te zijn. Veel succes met jullie acties.

    • Beroep: Diëtist
    • Indien anders: Gepensioneerd
  5. Ellen Govers 31 augustus 2019 at 20:21 - Reply

    De spijker op zijn kop Karine. Het begint in de gezondheidszorg soms wel moderne slavernij te lijken: wel hard werken maar een schamele vergoeding ontvangen. Goed dat Red de Diëtist er is.

    • Beroep: Diëtist
  6. José Tiebie 31 augustus 2019 at 16:36 - Reply

    Chapeau Karine! Spijker op z n kop!💪🏼

    • Beroep: Diëtist
  7. Gerja 30 augustus 2019 at 14:51 - Reply

    Geweldige column! Je maakt het zo wel bijzonder goed duidelijk.
    Reactie van een cliënte :
    ‘Dit kan toch niet waar zijn!?’

    • Beroep: Diëtist
    • Indien anders: Eigenaar praktijk met diëtisten in loondienst
  8. Karen 30 augustus 2019 at 11:20 - Reply

    En zo is het precies. Ik heb een brief voor CZ klaarliggen met waarom ik het contract niet meer teken.

    • Beroep: Diëtist
  9. Joyce Westhoff 30 augustus 2019 at 08:45 - Reply

    Karine erg goed geschreven! Helaas zo waar!

    • Beroep: Diëtist

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.