Let’s agree to disagree
Iedereen en zijn moeder heeft tegenwoordig een uitgesproken mening over eten en drinken. Voeding is een religie geworden, met de daarbij behorende duivels, (af)goden en heilige geschriften.
Alles plantaardig of uitsluitend vlees eten? Ketogeen eten met nauwelijks 25 gram koolhydraten per dag of 6 volkoren boterhammen met halvarine per dag? Helemaal suikervrij eten of een zak drop wegkauwen in de auto? Voor altijd nuchter of “drank moet toch kunnen”? Onbewerkt en biologisch eten of gewoon lekker makkelijk, kant-en-klaar maaltijden? Sixpack of bodypositivity?
Je moet kiezen!
Althans, van de social media. Daar heeft men niet alleen een uitgesproken mening, maar daar wordt die mening ook zeer duidelijk uitgedragen. Dagelijks vindt hier de hoogmis van de voedingsreligie plaats. Op Twitter ontstaan elk uur van de dag de felste discussies over voeding, er wordt gescholden, beschuldigd, geblockt, gepest, monddood gemaakt en bedreigd. Op Instagram laat iedereen zich van zijn allerbeste culinaire of fitte kant zien en worden boterhammen met hagelslag niet gepost, want “niet instagrammable” (tenzij fairtrade extra puur chocolade of zelfgemaakte hagelslag natuurlijk). Ook wordt hier genadeloos commentaar geleverd als een lichaam of uiterlijk niet helemaal volgens de normen is. Op Facebook zijn reaguurders actief, die in elk draadje een aanleiding zien om hun eeuwige stokpaardje of complottheorie van stal te halen.
Op social media is nauwelijks meer sprake van nuance. Het wordt daar scherper en scherper, er is geen humor en zelfspot, het draait om winnen en nooit meer om gelijkspel.
Gelukkig is er nog een écht leven. Daar hebben mensen ook een mening over voeding, maar die wordt niet, of op een gematigde manier, uitgesproken. En daar zijn de diëtisten, die hun cliënten door het oerwoud van meningen op social media en de verlokkingen van het westerse leven moeten leiden.
Laatst werd ik op Foodlog (een soort veredelde Twitter) voor extremist uitgemaakt. Alsof ik een religie aanhang. Maar ik bekijk juist graag de theorie én de praktijk, het nieuws én de historie, ik weeg mening A tegen mening B en vorm daarna mijn eigen mening. Vrijheid van meningsuiting is voor mij een heel groot goed en iedereen heeft recht op een eigen mening. Zolang je die maar niet anderen wilt opleggen. “Let’s agree to disagree”, zoals de Engelsen zo mooi zeggen. Dat is mijn mening!
Gepubliceerd op 31 mei 2019
Door Karine Hoenderdos
Herkenbaar…helaas. We zitten duidelijk in het ‘wie het hardst schreeuwt heeft gelijk-tijdperk’.
Ook ik ben op sociale media voor oud vuil uitgemaakt, geblokt en nog meer met als resultaat dat ik nu niet meer reageer.
Ik blijf wel met gekromde tenen de hypes en ‘nieuwe waarheden’ volgen om te weten wat er speelt, maar heb geen energie meer om ze publiekelijk recht te zetten of te bekritiseren. Dat doe ik wel in één op één gesprekken met mensen die oprecht geïnteresseerd en daardoor benaderbaar zijn. Op die manier komen we straks vanzelf weer uit bij doe maar gewoon, denk na, gebruik je verstand.
Helemaal mee eens Karine! En heel vaak zijn de berichten niet te onderscheiden van echte onzin. Eten lijkt inderdaad een geloof. Jammer. Vaak begint een hype met een stukje op een Amerikaanse website (deels gebaseerd op wankel wetenschappelijk bewijs, dat ook nog eens uit zijn verband wordt gerukt). Dat wordt gekopieerd en verder rondgezongen. Wat ook niet helpt is dat wetenschappers en columnisten die nooit een patiënt ´in het wild zien´(zelf behandelen) ook graag in de media uitleggen hoe het zit.
We zullen als diëtisten toch wat meer aan de weg moeten timmeren, vooral zij die zelf patienten behandelen, zodat zaken wat worden genuanceerd en tot reële proporties worden teruggebracht.
En in de tussentijd worden we dikker en zieker en moeten we zeker blij zijn dat we langer in leven worden gehouden. Foodindustry and big Pharma lachen ons vierkant uit. Wetenschappelijk onderzoek en n kapitalistische markt bijten elkaar inderdaad. Hypocrates is nog altijd mijn held;-)!
Mee eens. Maar een factor die niet over het hoofd moet worden gezien is de lobby vanuit commercie die een steeds grotere en vertroebende factor is op/binnen de wetenschap. Draagt zeer bij aan verdraaiing van wetenschappelijke feiten. DIT polariseert mede.
Wat een mooi en helder bericht! Inspiratie om samen te werken voor een persoonlijk resultaat voor iedere client!