Leefstijlonderzoek in supermarkten van start

Als gezonde producten meer opvallen in de supermarkt of goedkoper zijn, kiezen mensen deze producten dan vaker dan een ongezonder alternatief? En leidt dat vervolgens ook tot een lager cholesterolgehalte, een lagere bloeddruk of een gezonder gewicht? Dat onderzoeken wetenschappers van Amsterdam UMC, met steun van de Hartstichting en ZonMw.

Supreme Nudge

Het onderzoek, genaamd Supreme Nudge, loopt een jaar lang – tot 2022 – in 8 verschillende vestigingen van Coop-supermarkten in Nederland. De supermarkten zijn geselecteerd in buurten waar vaker mensen een minder gezonde leefstijl hebben. Centraal in het onderzoek staat het nudgen van de supermarktbezoekers. Denk aan volkorenproducten meer op ooghoogte plaatsen, kassarekken uitsluitend vullen met gezonde producten en schaplabels die aangeven welke gezonde producten snel te bereiden zijn. Laat de consument zich door deze “nudges” verleiden tot het kopen van gezondere boodschappen? Daarnaast worden de effecten van prijsveranderingen onderzocht.

Meerdere veranderingen effectief

Uit eerder onderzoek in een virtuele supermarkt bleek dat meerdere veranderingen tegelijk het meeste effect hebben. Gezonde producten worden vaker gekocht als deze meer worden uitgelicht en goedkoper zijn, terwijl ongezonde producten tegelijkertijd duurder en minder zichtbaar worden gemaakt. Bij deelnemers aan het onderzoek worden verder bloeddruk, bloedwaarden en buikomvang gemeten om te bepalen of de aanpassingen in de omgeving ook tot een betere hartgezondheid leiden.

Bronnen: ZonMw en Hartstichting

Gepubliceerd op 23 april 2021

Door Angela Severs

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.