‘Leefstijladvisering is effectief in de huisartsenpraktijk’

Huisarts Karel Bos uit Amersfoort heeft meer dan 20 jaar ervaring met leefstijladvisering in de huisartsenpraktijk. Zijn praktijk is in 20 jaar gegroeid van 2.000 naar ruim 3.000 patiënten, terwijl hij het nu minder druk heeft. In een blog voor Lifestyle4Health beschrijft hij hoe hij leefstijladvisering in de praktijk brengt.

Leefstijlroer

Bos geeft zijn patiënten aan het eind van ieder huisartsenconsult het Leefstijlroer van vereniging Arts en Leefstijl met de vraag of ze iets aan hun leefstijl willen veranderen. Terwijl de patiënt naar de 6 pijlers van het leefstijlroer kijkt (beweging, voeding, slaap, verbinding, middelengebruik, ontspanning), typt hij het consult in. Daarna vraagt hij welk leefstijlonderdeel ze gekozen hebben om mee aan de slag te gaan. Bos: ‘Dan praten we daar even over en soms adviseer ik een relevant boek of een website. Dit kost hooguit een paar minuten.’

Drijfveer van de patiënt

Volgens Bos is het de kunst te ontdekken wat de drijfveer van de patiënt is voor leefstijlverandering. Bos noemt als voorbeeld een rokende patiënt die door aderverkalking pijn in de benen heeft. Na doorvragen zou hij graag weer 3 km aan één stuk kunnen lopen omdat hij dan weer rondleidingen in de stad kan geven. Bos: ‘Nadat we besproken hadden hoe hij dit door aanpassing van zijn leefstijl zou willen bereiken, heb ik hem gevraagd of wij met de huisartsenpraktijk als eerste groep een rondleiding konden krijgen van hem. Dit motiveerde hem nog meer om zijn doel te bereiken.’

Ziekten voorkomen

Leefstijladvisering in de huisartsenpraktijk is volgens Bos eenvoudig, effectief en op termijn zelfs lucratief. ‘Leefstijl heeft effect op bijna alle aandoeningen, terwijl medicatie vaak maar op 1 ziekte werkt. Bovendien komen mensen die medicatie gebruiken vaker op het spreekuur in verband met bijwerkingen of voor controles, wat tijd kost.’ De beloning van leefstijladvisering gaat volgens hem ook meer richting ziekte voorkomen. ‘Op termijn hebben patiënten de huisarts minder vaak nodig. En als ze de huisarts wel nodig hebben, heeft deze meer tijd voor hen.’ Overigens heeft Bos alle begrip voor huisartsen die overbelast zijn door alles wat er op hun bordje terecht komt. Daarom vindt hij dat er zeker meer tijd per patiënt beschikbaar moet komen, zodat zij het ook minder druk krijgen en meer kunnen investeren in leefstijladvisering.

Bron: Lifestyle4Health

Gepubliceerd op 18 januari 2022

Door Angela Severs

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.