Landelijke campagne “Zien drinken, doet drinken”

De landelijke campagne “Zien drinken, doet drinken” is begin november gestart met de slogan: “Kinderen kopiëren jouw drinkgedrag”. Deze campagne is gericht op ouders met kinderen van 1 tot en met 12 jaar. Het ultieme doel is voorkomen dat jongeren voor hun 18e jaar alcohol drinken.

De rol van ouders

Ouders hebben meer invloed op het drinkgedrag van hun kind(eren) dan ze denken. Kinderen zien volwassenen als voorbeeld en kopiëren wat ze doen. De campagne “Zien drinken, doet drinken” wijst ouders erop bewust te zijn van het eigen drinkgedrag. Er is overtuigend wetenschappelijk bewijs dat kinderen en jongeren die hun ouders en andere voor hen belangrijke volwassenen zien drinken, op jongere leeftijd starten met alcohol, frequenter gaan drinken en vaker dronken zijn. Ook het alcoholgebruik dat kinderen zien op tv en via sociale media kan dat effect hebben. De belangrijkste boodschap van de campagne richting ouders is dan ook: “Drink geen alcohol in aanwezigheid van jouw kinderen”.

Alliantie Alcoholbeleid Nederland

De campagne is een activiteit van de Alliantie Alcoholbeleid Nederland (AAN) en wordt gefinancierd door het ministerie van VWS. De Alcoholalliantie AAN is een samenwerkingsverband van gezondheidsorganisaties die zich willen inzetten voor beperking van de alcoholproblematiek in Nederland. Aangesloten organisaties zijn onder meer Stichting Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid (STAP), Nederlandse Vereniging voor Obstetrie & Gynaecologie (NVOG) en Vereniging voor Verslavingsgeneeskunde Nederland.

Bron: Alliantie Alcoholbeleid Nederland

Gepubliceerd op 29 november 2024

Door Angela Severs

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.