• krachttraining: 13 minuten is genoeg

Krachttraining: 13 minuten is genoeg

Veel mensen doen tijdens de krachttraining 3 sets van oefeningen, met de gedachte dat de spieren dan moe worden en daardoor – in de herstelfase – sterker. Een studie laat zien dat 1 set waarschijnlijk genoeg is, als je dan maar zwaar genoeg traint.

Opzet

Een groep van 34 getrainde mannen werden ingedeeld in 3 groepen. De eerste groep deed 1 set per oefening in de training. De training nam in totaal slechts 13 minuten in beslag. De tweede groep deed 3 sets (een training van 40 minuten) en de laatste groep deed 5 sets per oefening (een training van 70 minuten). De mannen trainden 3 keer per week. De training bestond uit 7 veel gebruikte oefeningen, zoals de squat, leg press en bench press. Na 8 weken werd de toename in kracht en uithoudingsvermogen en de toename in spiermassa gemeten.

Resultaten

Opmerkelijk: in elke groep nam kracht en uithoudingsvermogen evenveel toe. Alleen in de omvang van de spiermassa scoorde de groep van 5 herhalingen deed iets beter, maar ze waren dus niet sterker geworden dan de andere groepen. Voorwaarde voor dit resultaat is wel dat je zwaar genoeg traint: de laatste herhaling van elke set moet echt zwaar zijn.

Bronnen: Medicine & Science in Sports & Exercise en New York Times  

Door |2018-09-24T07:49:59+00:0014 september 2018|leefstijlcoaches, nieuws|

Reageer:

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten