Kinderen die gezond eten gaan beter rekenen
Basisschoolkinderen die op school een gezonde lunch krijgen en regelmatig bewegen, presteren beter op rekengebied dan hun leeftijdsgenoten. Hun rekenprestaties verbeteren al na 1 jaar en blijven gedurende 4 jaar beter dan die van kinderen zonder voedzame schoollunch en extra beweging. Dit blijkt uit onderzoek van de Universiteit Maastricht (UM) binnen het project Gezonde Basisschool van de Toekomst (GBvT).
Gezonde schoollunches en extra beweging
Het GBvT-onderzoek, dat binnenkort gepubliceerd wordt in een wetenschappelijk tijdschrift, onderzoekt welk effect het uitdelen van gezonde schoollunches en dagelijkse bewegingslessen hebben op de reken- en leesvaardigheden van basisschoolleerlingen. Het onderzoek vond plaats in de Zuid-Limburgse regio Parkstad, waar gezondheidsproblematiek relatief groot is. Gedurende 4 jaar werden de gegevens van ruim 2.200 kinderen op 4 projectscholen en 4 reguliere scholen vergeleken. Op 2 projectscholen werden alleen bewegingslessen aangeboden, de andere 2 projectscholen boden zowel bewegingslessen als een gezonde schoollunch aan. Deze schoollunch was samengesteld door een diëtist. De reguliere scholen boden geen gezonde lunch of bewegingslessen aan.
Beter in rekenen
De onderzoekers beoordeelden 2 keer per jaar lees- en rekentoetsen van de leerlingen. Op basis van de toetsgegevens concluderen de onderzoekers dat de gezonde lunches en sportlessen een sterke positieve invloed hebben op de rekenvaardigheden van leerlingen. Dit positieve effect treedt al na 1 jaar op en wordt met de tijd groter. Vooral de kinderen die ook gezonde lunches kregen, scoorden beter bij de rekentoetsen. Bij de taaltoetsen zagen de onderzoekers geen grote verschillen tussen de kinderen op GBvT-scholen en reguliere scholen. Volgens onderzoekers is dat niet onlogisch, omdat kinderen taalvaardigheden in tegenstelling tot rekenvaardigheden vooral thuis ontwikkelen.
Gezonde lunch broodnodig
De resultaten tonen volgens de onderzoekers aan dat het zin heeft om op scholen gezonde voeding aan te bieden en veel te sporten. Zowel de fysieke als de academische ontwikkeling is erbij gebaat, wat kan leiden tot minder ongelijkheid op het gebied van gezondheid en onderwijs. ‘Deze resultaten zijn interessant gezien het recente besluit van de overheid om schoolmaaltijden financieel te blijven ondersteunen’, zegt Onno van Schayck, hoogleraar preventieve geneeskunde aan de UM en projectleider van het onderzoek. ‘Gezonde voeding draagt dus niet alleen bij aan een betere gezondheid van de kinderen, maar ook aan verbeterde schoolprestaties.’
Bron: Maastricht University
Gepubliceerd op 8 november 2024
Door Sophie Luderer