Jong te dik: leg voedselreclame aan banden?

De meeste voedingsreclame op de televisie – circa 85% – is voor ongezonde voedingsmiddelen. Dat reclame werkt is een feit en zeker jonge kinderen zijn gemakkelijk te beïnvloeden. Toch gaat kinderreclame helemaal verbieden te ver, met oog op de gezondheid. Er zijn meer factoren die meespelen bij overgewicht van kinderen. Het is beter om in te zetten op het gezonder maken van de hele leefomgeving van kinderen. Dit was de conclusie van het debat “Jong te dik: leg voedselreclame aan banden”, dat 30 oktober door de Vrije Universiteit in Amsterdam is georganiseerd.

In zijn openingsstatement gaf Laurent de Vries (directeur GGD-Nederland) aan dat de effecten op populatieniveau positief zijn bij het indammen van de reclame.  Er moet preventief gehandeld worden. Niet uit betutteling, maar zorgen voor elkaar. Volgens Jan Peter van Doorn (marketeer, The Food Agency) red je het niet vanuit reclame alleen. Mensen moeten zelf nadenken. Ouders en school zijn ook van groot belang, voegde Mai Chin A Paw (onderzoeker, EMGO+ VUmc) toe. Het is belangrijk om kinderen al vroeg media weerbaar te maken, naast het leren om gezond te eten. Verder is de zichtbaarheid van ongezonde voedingsmiddelen in bijvoorbeeld sportkantines, films en televisieseries van invloed. Deze “reclame” draagt eveneens bij aan het ongezonde gedrag van kinderen en mag gezonder worden.

Chin A Paw vindt verder dat de vervuiler moet betalen. De kosten in de gezondheidszorg als gevolg van welvaartsziekten moeten volgens haar mede betaald worden door de voedselindustrie. Ook de overheid moet daadkrachtiger optreden en een gezonde leefstijl steunen.

Gepubliceerd op 2 november 2012

Door Angela Severs

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.