Hogere groente- en fruitconsumptie moet nieuwe normaal worden

‘Om de consumptie van groente en fruit te verhogen zijn scherpe maatschappelijke en politieke keuzes nodig. Samen met een innovatief productaanbod dat goed aansluit bij de wensen en behoeften van consumenten, zou het mogelijk zijn om mensen meer groente en fruit te laten eten.’ Dat is de belangrijkste boodschap uit het rapport ”Wat eten we morgen? Lekker innovatief… groente en fruit”. De Stichting Innovatie Glastuinbouw Nederland (SIGN) schreef dit rapport in opdracht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.

Samenwerking

De gemiddelde Nederlander eet dagelijks 133 gram groente en 113 gram fruit. Dat is ruim minder dan de aanbevolen hoeveelheid van het Voedingscentrum. Volgens de Gezondheidsraad heeft het eten van groente en fruit een gunstig effect op de bloeddruk en het LDL-cholesterol, en verlaagt het het risico op coronaire hartziekten en beroerte. Verder zijn groente en fruit geassocieerd met het terugdringen van diabetes en bepaalde soorten van kanker. In het rapport verkennen verschillende partijen samen met de SIGN mogelijke oplossingen om de consumptie van groente en fruit te verhogen. Verschillende sectoren zouden hierin moeten samenwerken: burgers, werkgevers, zorg en onderwijs, productaanbieders en de overheid.

Verhoudingen omdraaien

De meeste mensen krijgen trek in wat ze zien en wat beschikbaar is. Om de consumptie van groente en fruit te bevorderen moet het aanbod ervan dus aantrekkelijk, makkelijk, betaalbaar en altijd en overal verkrijgbaar zijn. Groente en fruit moeten de hoofdmoot zijn van het aanbod van producten. De verhouding tussen groente/fruit en ander aanbod in bijvoorbeeld een supermarkt moet dus omgekeerd zijn ten opzichte van hoe het nu is. In “het nieuwe normaal” is ‘het groenteschap geen hoek meer aan het begin van de winkel, maar verbreedt en verspreidt het zich over de hele supermarkt, tot aan de tompouce van groente die een gelukzalige dopamine-boost geeft’, zo valt te lezen in het rapport.

Innovatie-laboratorium

De schrijvers van het rapport zien Nederland als hét innovatie-laboratorium voor groente en fruit. Daar kan onderzoek gedaan worden naar oplossingen om het eten van groente en fruit makkelijker, leuker en vanzelfsprekender te maken. Zoals tomaatjes met verschillende mondsensaties, sperziebonen met een licht verslavende werking of spruitjes waar je blij van wordt.

Ondersteunen van initiatieven

Om nieuwe oplossingen te bedenken en te creëren is draagvlak in de samenleving nodig. ‘Stimuleer, vergroot en versterk (bestaande) initiatieven van actieve burgers vanuit de samenleving. Geef kinderen en jongeren hierbij expliciet een stem’, is dan ook een van de kernboodschappen van het rapport. ‘Werkgevers, het onderwijs en de zorg hebben een grote rol, dragen verantwoordelijkheid en hebben een voorbeeldfunctie, juist omdat veel mensen een groot deel van hun dag doorbrengen op school of op het werk.’

Bron: Rijksoverheid

Gepubliceerd op 22 mei 2019

Door Marjolein Streur

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.