Goedkope groente en fruit stimuleert gezonde keuze
Gezonde voeding is relatief duur en hoge voedselprijzen kunnen vooral voor consumenten met een laag inkomen een drempel zijn gezonde voeding te kopen. Gezondheidswetenschapper Wilma Waterlander laat in haar promotieonderzoek zien dat het goedkoper maken van gezonde voeding hoogstwaarschijnlijk bijdraagt om gezondere voedingskeuzes te stimuleren. Ze promoveerde op 22 juni aan de Vrije Universiteit Amsterdam.
Waterlander onderzocht de effecten van prijsmaatregelen op voedingskeuzes van consumenten met een uniek 3-dimensionaal computerprogramma: de Virtuele Supermarkt. Daarnaast voerde ze een groot experiment uit in 4 Nederlandse supermarkten, waarbij 200 deelnemers gedurende een half jaar al dan niet 50% korting kregen op groente en fruit.
Uit Waterlanders experimenten bleek dat korting effectief is om de aankoop van gezonde producten te stimuleren. Maar wanneer korting werd gegeven op alle gezonde producten leidde dit ook tot de aankoop van meer calorieën. Gemiddeld genomen was het geven van korting exclusief op groente en fruit de meest effectieve maatregel; dit leidde niet tot extra calorieaankopen en leidde tot substantieel hogere groente en fruit aankopen.
Bron: VU en proefschrift
Gepubliceerd op 21 juni 2012
Door Angela Severs