Gezondere aankopen in online supermarkt
Wie via internet boodschappen doet, koopt de helft minder ongezonde snacks dan mensen die in een fysieke supermarkt hun inkopen doen. Online bestaat gemiddeld 5,6% van de inkopen uit ongezonde snacks, tegenover 11,1% offline. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Gent onder circa 166.000 consumenten die ofwel enkel online boodschappen bestellen, ofwel alleen offline winkelen.
Ongezonde snacks
Een soortgelijk resultaat is gevonden bij circa 4.300 consumenten die afwisselen tussen online bestellen en offline winkelen. Online bestaat gemiddeld 5,7% van hun inkopen uit ongezonde snacks tegenover 10,4% offline. Onder ongezonde snacks scharen de onderzoekers zoute snacks, chips, chocolade en snoep. Ook voor elk van deze categorie afzonderlijk werd hetzelfde, eenduidig verband gevonden: online geeft men er proportioneel minder aan uit.
Minder verleidingen
Volgens de onderzoekers staan consumenten in de supermarkt bloot aan meer verleidingen dan op internet. Bij ongezonde voeding gaat het vaak om ongeplande aankopen. Hierdoor belandt er proportioneel meer ongezonde voeding in het fysieke winkelmandje dan in het virtuele winkelmandje.
Bron: Universiteit Gent
Gepubliceerd op 17 februari 2017
Door Angela Severs