Extra aandacht voor jeugd in nieuwe preventiestrategie
De nieuwe preventiestrategie van de overheid richt zich op 7 omgevingen waarin kinderen en jongeren opgroeien en zich ontwikkelen: thuis, op school, op het werk, in de supermarkt, online, in de zorg en tijdens een dagje uit. In al die omgevingen moet gezond leven makkelijker worden.
Zorgen over ongezonde trends
De preventiestrategie geeft de kabinetsinzet weer op thema’s als roken, bewegen, overgewicht, voeding, alcoholgebruik, drugsgebruik, schermgebruik en sociale media. Hoewel steeds meer mensen gezondere keuzes maken – er wordt minder gerookt en er is minder problematisch alcoholgebruik onder volwassenen – zijn er ook zorgwekkende ontwikkelingen. Zo neemt vapen zorgwekkende vormen aan, en in plaats van sporten en bewegen besteden kinderen veel tijd achter schermen en op sociale media. Dat heeft volgens staatssecretaris Karremans (Jeugd, Preventie en Sport) serieuze gevolgen voor de gezondheid op lange termijn en ook voor de betaalbaarheid van de zorg in de toekomst. De nieuwe strategie zet daarom in op preventie waar het de meeste impact heeft: bij de jeugd, en daar waar de leefomgeving veel invloed heeft.
Per leefomgeving slimme maatregelen
De strategie bouwt voort op het Nationaal Preventieakkoord en breidt dat uit naar thema’s die nu extra aandacht vragen, zoals vaccinaties, drugsgebruik, schermtijd, gehoorschade en seksuele gezondheid. Nieuw is de gerichte aanpak per leefomgeving, met concrete en uitvoerbare maatregelen, zoals:
Thuis: vaccineren makkelijker maken en betere voorlichting geven, vooral in wijken waar vaccinatiegraden achterblijven.
School: gemeenten krijgen de ruimte om lokaal aanvullende maatregelen te nemen om de gezonde keuze makkelijker te maken rond onder andere scholen.
Supermarkt: concrete afspraken maken met supermarkten om het aandeel gezonde producten te vergroten.
Zorg: in samenwerking met het RIVM en Soa Aids Nederland condoomgebruik onder jongeren stimuleren.
Online: er komen heldere richtlijnen voor ouders over schermtijd en sociale media.
Vrije tijd: concrete afspraken maken over meer gezonde opties bij pretparken, en gesprekken voeren over rookvrije terreinen en minder alcoholmarketing.
Werk: er komt meer aandacht voor vitaliteit en een gezonder voedingsaanbod.
Meer keuzevrijheid
Gezond kiezen is niet altijd makkelijk – of soms niet eens mogelijk. Karremans: ‘Je bepaalt natuurlijk zelf hoe je leeft, en wat je eet en drinkt. Daar moet de overheid zich niet mee bemoeien. Maar we zien ook dat het je soms wel héél lastig wordt gemaakt om gezond te kiezen. Ga maar eens met je kinderen naar de dierentuin of een pretpark– snacks genoeg, maar een appel of gezond broodje is vaak nergens te vinden. Daar willen we verandering in brengen. Niet door mee te kijken in je boodschappenmandje, maar door ervoor te zorgen dat gezonde keuzes makkelijker en vanzelfsprekender worden.’
Bron: Rijksoverheid
Gepubliceerd op 24 juni 2025
Door Angela Severs