‘Er moet een nieuwe wind gaan waaien’

Jan Dekker was in 2010 de bedenker en de oprichter van 24Kitchen, maar stapte eruit omdat hij vond dat de adverteerders een te grote vinger in de pap kregen. De liefde voor koken en eten bleef echter wel bestaan. Zo ontwikkelde hij in 2015 het idee voor “FoodFirst Network”, een nieuw online communicatieplatform voor iedereen die zich lekkerder wil voelen door beter en lekkerder te eten. Op 1 december 2017 is FoodFirst Network gelanceerd.

Vertel eens iets over FoodFirst Network?
‘Het platform is advertentievrij. Inkomsten komen door een “Netflixmodel”: members betalen voor hun lidmaatschap, ongeveer 4 euro per maand. Of via de werkgever, die een collectief tarief voor zijn werknemers betaalt. We gaan uit van puur, vers en echt eten: geen pakjes en zakjes, maar gerechten van onbewerkte ingrediënten. Onze artsen, koks, voedingskundige en diëtisten leren je hoe je gezond kunt eten en leven. Dat doen we aan de hand van tekst en video’s met: kook- en bakrecepten, beweegtips, tips over slaap en ontspanning en veel medische achtergrondinfo van experts als internist Hanno Pijl, voedingswetenschapper Jaap Seidell en allergoloog Theo Roovers. Ons credo is: “Van pil, maar smaakpa-pil”. Of ook wel: “Culi meets geneeskunde”.’

Hoe ziet jullie voedingsbeleid eruit?
‘We gaan uit van de richtlijnen van de Gezondheidsraad, aangevuld met internationale richtlijnen en de adviezen van Voeding Leeft. In de praktijk komen onze adviezen neer op een voeding met meer dan 250 gram groenten per dag, 2 stuks fruit, een bescheiden portie volkoren graanproducten, noten, volle zuivel, onbewerkt vlees en vis, plus vetten zoals olijfolie en roomboter. Alles zoveel mogelijk vers en onbewerkt.’

Voor wie is FoodFirst Network?
‘Voor iedereen. We hebben adviezen en recepten voor mensen die zich gewoon beter willen voelen, maar ook voor mensen met een voedselallergie, overgewicht, diabetes type 2 of een hoge bloeddruk. En we maken plannen voor meer aandoeningen waarbij voeding en leefstijl veel kunnen betekenen in de gezondheid.’

Diabetes? Allergie? Overgewicht? Gaat FoodFirst Network de diëtist vervangen?
‘Nee, natuurlijk niet. FoodFirst Network bestaat naast de individuele advisering van de diëtist. We kunnen elkaar aanvullen. De diëtist voor een persoonlijk advies op maat, FoodFirst Network voor goede recepten en informatie voor als je dingen nog eens rustig wilt bekijken. Diëtisten zouden in mijn ogen niet bang moeten zijn voor concurrentie. Jullie moeten meer van je eigen kracht uitgaan. En ook uitgaan van de marktpotentie: er zijn alleen al 1 miljoen mensen met diabetes type 2! Genoeg te doen.’

Wat is je doel met FoodFirst Network?
‘Er gaat iets mis in onze maatschappij. Er zijn steeds meer mensen chronisch ziek, en die ziekten ontstaan op steeds jongere leeftijd. We mogen dan wel oud worden, veel van onze jaren brengen we niet in gezondheid door. Terwijl dat wél kan, als we anders eten en leven. Die boodschap blijft nu liggen in de maatschappij, het wordt niet breed opgepakt. Ik zou met FoodFirst Network heel graag deze boodschap op de agenda willen zetten.’

Hoe komt het dat die boodschap niet doorkomt?
‘Er zijn sterke lobby’s gaande. De tabakslobby bijvoorbeeld, kijk maar eens naar deze afleveringen van Radar. Maar ook de voedingsmiddelenindustrie heeft weinig belang om zaken écht te veranderen. Ze moeten hun verantwoordelijkheid nemen. Stoppen met het maken van onnodige producten vol toevoegingen en stoppen met het promoten van overconsumptie. Ja, er is vrije marktwerking, maar die vrije markt krijgt wel erg veel ruimte en de consument is de dupe. Iedereen zit erbij en kijkt ernaar. Er moet een nieuwe wind gaan waaien! En daarvoor moeten we samenwerken, om het tij te keren: overheid, bedrijfsleven, gezondheidszorg, iedereen. En FoodFirst Network neemt heel graag het voortouw.’

www.foodfirstnetwork.nl

Gepubliceerd op 8 januari 2018

Door Karine Hoenderdos

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.