Duurzaamheid Nederlandse supermarkten inzichtelijker
De website “Dashboard Duurzaamheid Supermarkten” geeft inzicht in de mate waarin Nederlandse supermarkten bijdragen aan een houdbaar voedselsysteem. Op 28 januari is de website vernieuwd. Aan deze nieuwe versie hebben supermarkten onder andere hun eigen doelstellingen op het gebied van biologisch aanbod toegevoegd.
Bijna alle grotere ketens
De vorige versie van het dashboard verscheen in maart 2024, met daarin de duurzaamheidsdata van de 5 grootste Nederlandse supermarktketens over 2022. Voor deze tweede versie van het dashboard leverden bijna alle grotere supermarktketens in Nederland gegevens over 2023 aan. Het dashboard biedt nu informatie over Albert Heijn, ALDI, Ekoplaza, Jumbo, Lidl, Picnic, PLUS, Boon, Dekamarkt, Dirk, Hoogvliet, Nettorama en Spar. Van een aantal kleinere supermarkten, zoals Odin, Poiesz en Vomar, zijn minder gegevens beschikbaar. Zij zijn aan het voorbereiden om de benodigde gegevens in de toekomst aan te kunnen leveren.
Verschillende thema’s
Vergeleken met de vorige versie is het dashboard nu completer en geeft het meer inzicht in de bijdrage van supermarkten aan een duurzaam voedselsysteem. Op de site vind je verschillende thema’s, als “biologische producten”, “eiwittransitie”, “ontbossing”, “palmolie”, “transportmethodes” en “voedselverspilling”. Aan de hand van verschillende indicatoren is het aandeel van supermarkten inzichtelijk gemaakt.
Voedselverspilling
Het dashboard laat bijvoorbeeld zien dat het percentage voedselverspilling tussen 0,5 procent (Picnic) en 2,0 procent (Ekoplaza) van de ingekochte producten is. In het gerapporteerde percentage voedselverspilling bij Hoogvliet (1,38 procent) en Spar (1,64 procent) zijn producten bestemd voor de Voedselbank, Too Good To Go pakketten en veevoer meegenomen. Hierdoor is dit percentage een overschatting van het werkelijke aandeel voedselverspilling bij deze supermarkten.
Biologisch
Supermarkten spelen een belangrijk rol in het vergroten van de afzetmarkt en biologische consumptie. Het dashboard maakt duidelijk dat het omzetaandeel van biologische producten verschilt tussen de supermarkten. Ekoplaza en Odin verkopen uitsluitend biologisch voedsel met uitzondering van producten die niet biologisch gecertificeerd kunnen zijn zoals water, zout en wild. Het omzetaandeel van biologische producten bij andere supermarkten lag in 2023 tussen 0,4 procent (Nettorama) en 5,0 procent (Picnic). Het omzetaandeel van biologische huismerkproducten ligt bij de supermarkten tussen 0,5 procent (Nettorama) en 7,6 procent (Boon).
Een aantal supermarkten heeft doelstellingen geformuleerd voor de omzet van biologische producten. Deze doelstellingen verschillen van elkaar als het gaat om de afbakening van het assortiment (totaal of alleen aardappelen, groenten en fruit) en het jaartal waarin ze de doelstelling willen behalen.
Eiwittransitie
De ambitie van de Rijksoverheid: in 2030 bestaat 50 procent van de eiwitconsumptie uit plantaardige eiwitten. Momenteel ligt dat percentage op 40 procent. Supermarkten hebben een eigen omzetdoelstelling die minimaal gelijk is aan de ambitie van de Nederlandse overheid. Albert Heijn, ALDI, Dirk, Ekoplaza, Jumbo, Lidl, Picnic, PLUS en Spar hebben een ambitieuzer doel. Zij streven ernaar dat plantaardige eiwitten in 2030 een marktaandeel van 60 procent hebben. Het dashboard laat zien dat het marktaandeel plantaardige eiwitten van de individuele supermarkten in 2023 tussen de 35 procent (PLUS) en 53 procent (Ekoplaza) lag.
Dashboard blijft in ontwikkeling
Het nieuwe dashboard geeft al een duidelijk beeld van hoe supermarkten het doen op gebied van duurzaamheid, ondanks dat nog niet alle indicatoren zijn aangeleverd. In samenwerking met supermarkten en maatschappelijke organisaties wordt het dashboard doorontwikkeld. Later dit jaar zal weer een nieuwe versie van het dashboard volgen.
Bron: Rijksoverheid
Gepubliceerd op 5 februari 2025
Door Christel Vondermans