Duurzaamheid is voor consument een vaag begrip

Dat duurzaamheid en gezondheid bij levensmiddelen onderling samenhangen zien consumenten wel. Maar de vraag of een product duurzaam is, vinden mensen moeilijker te beantwoorden dan de vraag of een product gezond is. Het begrip duurzaamheid vinden ze namelijk lastig te beschrijven voor voedsel. Dit alles blijkt uit het onderzoek “Samenspel duurzaam en gezond; Duurzaam eten in consumentenperspectief” dat is uitgevoerd door het LEI, onderdeel van Wageningen UR, op verzoek van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie.

Als consumenten in de winkel kiezen voor duurzaamheid dan gebeurt dat in het algemeen op grond van de verpakking of op grond van de aanwezigheid van een keurmerk dat op scharrel, biologisch ofdierenwelzijn duidt.
De begrippen “milieuvriendelijk” en “diervriendelijk” blijken makkelijker te hanteren. Wel zijn er op dit punt verschillen tussen groepen consumenten. Degenen die zich meer betrokken voelen bij het streven naar duurzaamheid, zeggen meer te weten over duurzaamheid en gezondheid en hebben ook minder moeite met het beoordelen van producten op die kenmerken. Zij hebben overigens ook een ander beeld van duurzame en gezonde producten dan de minder betrokken consumenten.

‘Wil men het gedrag van consumenten beïnvloeden, dan is om die reden een benadering per doelgroep aan te bevelen’, zeggen de onderzoekers. Ook zal het in dat geval helpen om te communiceren over meer concrete eigenschappen zoals dier- en milieuvriendelijkheid, in plaats van over het nog wat vage begrip duurzaamheid.

Bron: LEI

Gepubliceerd op 28 april 2012

Door Reina van Bruggen

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.